Tuloksellisuuden mittaamisen kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Matikainen, Tanja (2016)
Matikainen, Tanja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613105
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tuloksellisuutta kuvaavia mittareita voidaan sisällöllisesti kehittää tuottamaan Saimaan ammattikorkeakoulun tulostavoitteiden saavuttamisen kannalta merkityksellistä tietoa. Työssä kehitettiin ammattikorkeakoulun yhtä rahoitusindikaattoria, lukuvuoden aikana 55 opintopistettä suorittaneiden opiskelijoiden määrää mittaavaa mittaria johdon laskentatoimen ja mittausteorioiden pohjalta tuottamaan koulutuspäälliköiden työn kannalta oikeanlaista, luotettavaa ja ennakointia tukevaa tietoa.
Työn teoreettinen viitekehys koostui johdon laskentatoimen ja mittaamisen teorioista, joiden avulla tarkasteltiin johtamisessa tarvittavan informaation eri ulottuvuuksia, suorituskyvyn mittausta sekä mittausteorian hyödyntämistä luotettavien ja päätöksenteon kannalta merkityksellisten mittareiden kehittämisessä.
Tutkimuksen pääasiallisena tutkimusstrategiana oli suunnittelu- eli designtutkimus. Opinnäytetyön empiirisen osan alussa selvitettiin teemahaastattelulla koulutuspäälliköiden näkemyksiä ammattikorkeakoulun nykyisen mittariston toimivuudesta operatiivisen johtamisen kannalta. Teemahaastattelun tuloksien ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta tehtiin suunnitelma mittaritiedon seuranta- ja hälytysjärjestelmien rakenteesta. Nämä järjestelmät tuottaisivat laaja-alaista tietoa mittarin arvon kehityksestä ja niiden avulla voitaisiin ennakoida 55 opintopistettä suorittaneiden opiskelijoiden määrää mittaavan tulosmittarin lopullista arvoa. Suunniteltujen seuranta- ja hälytysjärjestelmien toimivuutta ja hyödyllisyyttä koulutuspäälliköiden työssä sekä ammattikorkeakoulun nykyisten tietojärjestelmien ja toimintatapojen soveltuvuutta tällaiseen mittaamiseen selvitettiin asiantuntijapaneelien avulla. Työstä rajattiin pois varsinainen mittausjärjestelmien tekninen kehittäminen.
Tutkimuksessa havaittiin, että lopullista tulosmittaria ennakoivia syymittareita sisältävät seuranta- ja hälytysjärjestelmät tuottaisivat koulutuspäälliköiden työn kannalta merkityksellistä tietoa. Järjestelmien tuottaman laaja-alaisen ja yksityiskohtaisen, lopullisen tulosmittarin arvon kehitystä ennakoivan tiedon avulla voitaisiin puuttua poikkeamiin ajoissa, suunnata resursseja oikeisiin kohteisiin sekä vaikuttaa lopulliseen, ammattikorkeakoulun rahoitukseen vaikuttavaan tulosmittarin arvoon.
Työn teoreettinen viitekehys koostui johdon laskentatoimen ja mittaamisen teorioista, joiden avulla tarkasteltiin johtamisessa tarvittavan informaation eri ulottuvuuksia, suorituskyvyn mittausta sekä mittausteorian hyödyntämistä luotettavien ja päätöksenteon kannalta merkityksellisten mittareiden kehittämisessä.
Tutkimuksen pääasiallisena tutkimusstrategiana oli suunnittelu- eli designtutkimus. Opinnäytetyön empiirisen osan alussa selvitettiin teemahaastattelulla koulutuspäälliköiden näkemyksiä ammattikorkeakoulun nykyisen mittariston toimivuudesta operatiivisen johtamisen kannalta. Teemahaastattelun tuloksien ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta tehtiin suunnitelma mittaritiedon seuranta- ja hälytysjärjestelmien rakenteesta. Nämä järjestelmät tuottaisivat laaja-alaista tietoa mittarin arvon kehityksestä ja niiden avulla voitaisiin ennakoida 55 opintopistettä suorittaneiden opiskelijoiden määrää mittaavan tulosmittarin lopullista arvoa. Suunniteltujen seuranta- ja hälytysjärjestelmien toimivuutta ja hyödyllisyyttä koulutuspäälliköiden työssä sekä ammattikorkeakoulun nykyisten tietojärjestelmien ja toimintatapojen soveltuvuutta tällaiseen mittaamiseen selvitettiin asiantuntijapaneelien avulla. Työstä rajattiin pois varsinainen mittausjärjestelmien tekninen kehittäminen.
Tutkimuksessa havaittiin, että lopullista tulosmittaria ennakoivia syymittareita sisältävät seuranta- ja hälytysjärjestelmät tuottaisivat koulutuspäälliköiden työn kannalta merkityksellistä tietoa. Järjestelmien tuottaman laaja-alaisen ja yksityiskohtaisen, lopullisen tulosmittarin arvon kehitystä ennakoivan tiedon avulla voitaisiin puuttua poikkeamiin ajoissa, suunnata resursseja oikeisiin kohteisiin sekä vaikuttaa lopulliseen, ammattikorkeakoulun rahoitukseen vaikuttavaan tulosmittarin arvoon.