Kausikorttiasiakkuuteen vaikuttavat tekijät : Case: JYP Jyväskylä Oy
Virranniemi, Mika; Reunila, Kimmo (2016)
Virranniemi, Mika
Reunila, Kimmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613101
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli JYP Jyväskylä Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää JYPin kausikortin omistajien ostokäyttäytymistä ja heidän tyytyväisyyttään nykyiseen kausikorttikonseptiin sekä kausikorttikonseptin eri osaalueiden vaikutusta kausikorttiasiakkuuteen. Tästä haluttiin tehdä johtopäätökset siitä, ovatko nykyiset kausikorttipaketit tuotteistettu oikein, ja jos eivät ole, miten ne tulisi tuotteistaa uudelleen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin vuorovaikutusta ja viestintää JYPin ja kausikorttiasiakkaiden välillä ja sitä, miten hyvin JYP on siinä onnistunut.
Tutkimus pohjautui aiemmin Hämeenlinnan Pallokerholle suoritettuun vastaavanlaiseen tutkimukseen. Kyselyssä sovellettiin jo olemassa olevaa HPK:n kyselylomakepohjaa, josta muokattiin JYPille sopiva versio. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Webropol surveys -palvelun avulla, josta kyselylinkki strukturoituun kyselylomakkeeseen lähetettiin JYPin toimesta asiakkaille, jotka olivat tavoitettavissa sähköpostitse. Tämä tarkoitti 625:tä henkilöä, joista 250 vastasi kyselyyn.
Tuloksista kävi ilmi, että JYP Jyväskylän kausikortin omistajat ovat lojaaleja seuralleen. Tuloksista selvisi, että arvokkaimpien kausikorttivaihtoehtojen omistajat olivat eniten tyytymättömimpiä kausikorttitarjontaan sekä niillä saataviin etuihin. JYPin tulisi tuotteistaa kausikorttivaihtoehtojen sisältö vastaamaan siitä maksettua hintaa.
Kalliimpien kausikorttien täytyy erottua edukseen myös muun sisällön kuin istumapaikan perusteella. Sisältöä voi tuotteistaa paremmaksi esimerkiksi erilaisten etujen muodossa yhteistyökumppaneilta tai itse ottelutapahtumassa. Tulevaisuudessa JYPin tulee panostaa kanta-asiakasohjelmien sisältöihin ja pyrkiä täyttämään arvokkaimpien asiakkaidensa odotukset entistä paremmin.
Tutkimus pohjautui aiemmin Hämeenlinnan Pallokerholle suoritettuun vastaavanlaiseen tutkimukseen. Kyselyssä sovellettiin jo olemassa olevaa HPK:n kyselylomakepohjaa, josta muokattiin JYPille sopiva versio. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Webropol surveys -palvelun avulla, josta kyselylinkki strukturoituun kyselylomakkeeseen lähetettiin JYPin toimesta asiakkaille, jotka olivat tavoitettavissa sähköpostitse. Tämä tarkoitti 625:tä henkilöä, joista 250 vastasi kyselyyn.
Tuloksista kävi ilmi, että JYP Jyväskylän kausikortin omistajat ovat lojaaleja seuralleen. Tuloksista selvisi, että arvokkaimpien kausikorttivaihtoehtojen omistajat olivat eniten tyytymättömimpiä kausikorttitarjontaan sekä niillä saataviin etuihin. JYPin tulisi tuotteistaa kausikorttivaihtoehtojen sisältö vastaamaan siitä maksettua hintaa.
Kalliimpien kausikorttien täytyy erottua edukseen myös muun sisällön kuin istumapaikan perusteella. Sisältöä voi tuotteistaa paremmaksi esimerkiksi erilaisten etujen muodossa yhteistyökumppaneilta tai itse ottelutapahtumassa. Tulevaisuudessa JYPin tulee panostaa kanta-asiakasohjelmien sisältöihin ja pyrkiä täyttämään arvokkaimpien asiakkaidensa odotukset entistä paremmin.