Developing a More Efficient After Sales Process
Pajukoski, Varpu (2016)
Pajukoski, Varpu
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613092
Tiivistelmä
Globalisaatio, tietoverkkojen kehitys, lisääntynyt liikkuvuus sekä monet muut tekijät ovat muuttaneet merkittävästi organisaatioiden toimintaympäristöä vuosien saatossa. Jotta uusiin haasteisiin voidaan vastata tehokkaasti, tulee päivittäisen tekemisen olla sujuvaa ja tehokasta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa ABB Oy Muuntajien jälkimarkkinointiprosesseja sekä niissä esiintyviä haasteita, jotta nykyisiä prosesseja voidaan tehostaa ja tehdä niistä vakaampia. Teoreettinen viitekehys rakentui prosessin kehittämisen ympärille. Prosessin kehittämisen lähtökodaksi tarkentui itse prosessi ja sen määritelmä, josta oli luontevaa jatkaa prosessin kehittämiseen ja sen eri vaiheisiin. Lisäksi korostui prosessin mallintaminen ja jatkuva parantaminen, jotka ovat tärkeä osa prosessin kehittämistä. Tutkimuksen aikana paljastui useita ongelmakohtia. Suurimmat ongelmat liittyivät tiedonkulkuun sekä selkeiden toimintamallien puuttumiseen, joka puolestaan aiheutti epävakautta prosessissa. Koska jälkimarkkinoinnin resurssit ovat rajalliset, oli erityisen tärkeää keventää prosesseja mahdollisuuksien mukaan. Tämän työn puitteissa tehtiin uudet prosessikuvaukset, joilla pyrittiin selkeyttämään prosesseja. Uudet prosessit otettiin käyttöön vuonna 2013, mutta parhaan hyödyn saamiseksi ne vaativat jatkuvaa parantamista. Prosessinkuvauksia tulisi jatkossa päivittää tarpeen mukaan ja muuttaa tarvittaessa olemassa olevia käytäntöjä.