Asiakassuhteen kehittäminen markkinointiviestinnän avulla : Case: Enegia Group Oy
Seriola, Sanni (2016)
Seriola, Sanni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513044
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista markkinointiviestintää Enegian asiakkaat toivovat ja kuinka usein markkinointiviestinnän eri muotoja hyödyntäen asiakkaaseen tulisi olla yhteydessä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Enegia Group Oy. Tutkimus oli Enegialle ajankohtainen, sillä kehitteillä on uudenlaiset asiakkuudenhoitomallit eri asiakasryhmille.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestintää ja sen eri keinoja sekä asiakassuhteita ja niiden merkitystä yritysmarkkinoilla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja tutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmistolla laaditulla kyselylomakkeella. Kysely sisälsi pääasiassa strukturoituja kysymyksiä, muutaman monivalintakysymyksen ja yhden avoimen kysymyksen. Kysely lähetettiin n. 1300 asiak-kaalle ja vastauksia saatiin 73 kpl. Vastausprosentti oli 5,62%.
Tutkimuksen tuloksina todettiin, että asiakasryhmä ei tunne kovin hyvin Enegian palveluita ja markkinointiviestintä Enegian toimesta on ollut vähäistä. Tuloksista voitiin tulkita, että henkilökohtaista yhteydenpitoa pitäisi lisätä ja markkinointiviestintää kohdentaa tarkem-min eri asiakasryhmille.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestintää ja sen eri keinoja sekä asiakassuhteita ja niiden merkitystä yritysmarkkinoilla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja tutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmistolla laaditulla kyselylomakkeella. Kysely sisälsi pääasiassa strukturoituja kysymyksiä, muutaman monivalintakysymyksen ja yhden avoimen kysymyksen. Kysely lähetettiin n. 1300 asiak-kaalle ja vastauksia saatiin 73 kpl. Vastausprosentti oli 5,62%.
Tutkimuksen tuloksina todettiin, että asiakasryhmä ei tunne kovin hyvin Enegian palveluita ja markkinointiviestintä Enegian toimesta on ollut vähäistä. Tuloksista voitiin tulkita, että henkilökohtaista yhteydenpitoa pitäisi lisätä ja markkinointiviestintää kohdentaa tarkem-min eri asiakasryhmille.