Intensifying buyer personas using an inbound marketing strategy
Mattinen, Jenni (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513023
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli syventää Yritys X:n käytössä olevaa neljää ostopersoonaa sisältömarkkinoinnin teoriaa hyödyntäen. Sisältömarkkinointi pohjautuu vahvasti ostopersooniin, jotka parhaiten kuvaavat yrityksen kohdeasiakkaita ja ovat näin ollen tär-keä osa sisällöntuotantoa. Yritys X teki vuonna 2013 laadullisen tutkimuksen aiheeseen liittyen ja loi sen pohjalta neljä ostopersoonaa. Nyt yritys halusi uusia tutkimuksen, päivittää ja syventää ostopersoonia sekä ottaa ne entistä parempaan käyttöön. Ostopersoonia syvennettiin tutkimalla samankaltaisuuksia kolmen aihealueen ympäriltä: toimintaympäristön parhaat asiat (1), tämänhetkiset haasteet (2) sekä tulevaisuudennäkymät ja ajatukset kansainvälistymisestä (3.)
Teoriaosuudessa perehdyttiin asiakaslähtöiseen markkinointiin ja sisältömarkkinoinnin toimintatapoihin. Tutkimustiedot kerättiin haastattelemalla Yritys X:n yli 4 000 asiakkaan joukosta 15:tä asiakasta, jotka soveltuivat mukaan haluttavien asiakkaiden kriteeristöön. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina. Syvähaastattelua suositellaan tutkimustavaksi, kun halutaan tutkia syvällisesti asiakkaiden näkemyksiä. Myös sisältömarkkinoinnin teoriat suosittelevat olemassa olevien asiakkaiden haastattelemista ostopersoonien luonnissa.
Tulokset kategorioitiin kolmen teeman ympärille ostopersoonittain. Tulokset toivat syväl-listä tietoa ostopersoonista ja toimivat näin ollen hyvänä pohjana tulevaisuuden sisällön-tuotannossa. Tulokset osoittivat, että jokaisella asiakkaalla on omat haasteensa mutta myös kaikille ostopersoonille yhteisiä asioita oli havaittavissa. Osa tuloksista mursi ennak-kokäsityksiä tiettyjen teemojen ympäriltä. Tulosten pohjalta luotiin uudet ostopersoonaehdotukset.
Teoriaosuudessa perehdyttiin asiakaslähtöiseen markkinointiin ja sisältömarkkinoinnin toimintatapoihin. Tutkimustiedot kerättiin haastattelemalla Yritys X:n yli 4 000 asiakkaan joukosta 15:tä asiakasta, jotka soveltuivat mukaan haluttavien asiakkaiden kriteeristöön. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina. Syvähaastattelua suositellaan tutkimustavaksi, kun halutaan tutkia syvällisesti asiakkaiden näkemyksiä. Myös sisältömarkkinoinnin teoriat suosittelevat olemassa olevien asiakkaiden haastattelemista ostopersoonien luonnissa.
Tulokset kategorioitiin kolmen teeman ympärille ostopersoonittain. Tulokset toivat syväl-listä tietoa ostopersoonista ja toimivat näin ollen hyvänä pohjana tulevaisuuden sisällön-tuotannossa. Tulokset osoittivat, että jokaisella asiakkaalla on omat haasteensa mutta myös kaikille ostopersoonille yhteisiä asioita oli havaittavissa. Osa tuloksista mursi ennak-kokäsityksiä tiettyjen teemojen ympäriltä. Tulosten pohjalta luotiin uudet ostopersoonaehdotukset.