Sähköisen myyntilaskutuksen kannattavuus pk-yrityksessä : Case: Aikamedia Oy
Kontinen, Jon (2016)
Kontinen, Jon
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sähköiseen myyntilaskutukseen siirtymisen kannattavuus pk-yrityksessä. Lisäksi selvitettiin, mitä toimenpiteitä ja hankintoja täytyy tehdä, jotta sähköiseen myyntilaskutukseen voitaisiin siirtyä, sekä sitä, millaisia kustannuksia sähköiseen myyntilaskutukseen siirtymisestä aiheutuisi. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kannattavuutta, sähköistä myyntilaskutusta ja taloushallinnon prosesseja.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättäessä käytettiin laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmiä. Näitä olivat osallistuva havainnointi, sähköpostihaastattelut ja toimeksiantajan dokumentit. Opinnäytetyön tekijä osallistui itse toimeksiantajan myyntilaskutusprosessiin työharjoittelujakson aikana. Kehittämisideaa eli sähköisen myyntilaskutuksen käyttöönottoa ei toteutettu käytännössä, vaan kehittämistutkimus jää toimenpidesuositusten tasolle.
Tutkimuksen tuloksiksi saatiin kuvaus toimeksiantajan myyntilaskutuksen nykytilasta, kuvaus toimenpiteistä ja hankinnoista, jotka on tehtävä, jotta sähköiseen myyntilaskutukseen voitaisiin siirtyä, sekä laskelmat vanhan ja uuden myyntilaskujen lähetystavan kustannuksista.
Tuloksista kävi ilmi, että sähköiseen myyntilaskutukseen siirtyminen olisi kannattavaa toimeksiantajayrityksessä. Suurin osa kustannussäästöistä tulisi kuitenkin paperilaskujen hinnan muutoksesta, joka puolestaan johtuu laskutuspalveluntarjoajan vaihtamisesta. Tämän aiheuttaa paperilaskujen suuri volyymi suhteessa sähköisiin laskuihin, sillä sähköiseen myyntilaskutukseen siirtymisen jälkeenkin suurin osa laskuista lähetetään paperilaskuina.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättäessä käytettiin laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmiä. Näitä olivat osallistuva havainnointi, sähköpostihaastattelut ja toimeksiantajan dokumentit. Opinnäytetyön tekijä osallistui itse toimeksiantajan myyntilaskutusprosessiin työharjoittelujakson aikana. Kehittämisideaa eli sähköisen myyntilaskutuksen käyttöönottoa ei toteutettu käytännössä, vaan kehittämistutkimus jää toimenpidesuositusten tasolle.
Tutkimuksen tuloksiksi saatiin kuvaus toimeksiantajan myyntilaskutuksen nykytilasta, kuvaus toimenpiteistä ja hankinnoista, jotka on tehtävä, jotta sähköiseen myyntilaskutukseen voitaisiin siirtyä, sekä laskelmat vanhan ja uuden myyntilaskujen lähetystavan kustannuksista.
Tuloksista kävi ilmi, että sähköiseen myyntilaskutukseen siirtyminen olisi kannattavaa toimeksiantajayrityksessä. Suurin osa kustannussäästöistä tulisi kuitenkin paperilaskujen hinnan muutoksesta, joka puolestaan johtuu laskutuspalveluntarjoajan vaihtamisesta. Tämän aiheuttaa paperilaskujen suuri volyymi suhteessa sähköisiin laskuihin, sillä sähköiseen myyntilaskutukseen siirtymisen jälkeenkin suurin osa laskuista lähetetään paperilaskuina.