Markkinointiviestinnän merkitys tuotelanseerauksessa : case Orionin Glukosamiinit
Vekara, Mirjami (2016)
Vekara, Mirjami
Turun ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412948
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on uuden ravintolisäperheen markkinoille tuonti eli lanseeraus. Tutkin Orionin Glukosamiinien markkinoille tuloa ja markkinointiviestinnän osuutta lanseerauksen onnistumisessa. Orionin Glukosamiini-tuoteperhe tuotiin markkinoille apteekkeihin maaliskuussa 2014.
Valitsin aiheen siksi, että olen itse ollut mukana tuoteperheen lanseerauksessa mainostoimistosta käsin projektipäällikkönä. Toimeksiantajana työssäni toimii Orion, joka on suomalainen maailmanlaajuisesti toimiva lääkkeiden ja diagnostisten testien kehittäjä (Orion 2016a).
Päätutkimuskysymykseni kuuluu: Mitkä ovat onnistuneen markkinointiviestinnän tunnuspiirteet tuotelanseerauksessa? Lisäksi pohdin mikä on markkinointiviestinnän merkitys kyseisen tuotteen lanseerauksen onnistumisessa. Haluan myös selvittää markkinointiviestinnän tärkeimpiä keinoja tuotteen lanseerauksessa ja erityisesti niistä mainonnan merkitystä. Tavoitteenani on myös kehittää Orionin lanseerausprosessia tulevia lanseerauksia varten.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu lanseerausprosessin ja markkinointiviestinnän alan yleisti hyväksytystä kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Käytän myös haastattelujen kautta saamaani tietoa. Haastattelin puhelimitse ja sähköpostitse työtä varten neljää eri kokoista jälleenmyyjää eli apteekkia sekä Orionin Glukosamiini-tuoteperheen tuotepäällikköä Selina Poikelaa. Tutkin toteutetun lanseerauksen ja sen mainonnan ilmeen tuloksellisuutta tarkastellen lehti-ilmoituksen huomioarvotutkimusta ja asetettujen tavoitteiden toteutumista.
Tutkimukseni tuloksena onnistuneen markkinointiviestinnän tunnuspiirteenä lanseerauksessa on markkinointiviestinnän keinojen monipuolinen hyödyntäminen. Kaikkia markkinointiviestinnän keinoja tulee käyttää ainakin jollain tasolla, jotta tuotelanseerauksella on edellytykset onnistua. Apteekeilta tuli myös runsaasti palautetta ja toiveita tulevia Orionin lanseerauksia ajatellen.
Valitsin aiheen siksi, että olen itse ollut mukana tuoteperheen lanseerauksessa mainostoimistosta käsin projektipäällikkönä. Toimeksiantajana työssäni toimii Orion, joka on suomalainen maailmanlaajuisesti toimiva lääkkeiden ja diagnostisten testien kehittäjä (Orion 2016a).
Päätutkimuskysymykseni kuuluu: Mitkä ovat onnistuneen markkinointiviestinnän tunnuspiirteet tuotelanseerauksessa? Lisäksi pohdin mikä on markkinointiviestinnän merkitys kyseisen tuotteen lanseerauksen onnistumisessa. Haluan myös selvittää markkinointiviestinnän tärkeimpiä keinoja tuotteen lanseerauksessa ja erityisesti niistä mainonnan merkitystä. Tavoitteenani on myös kehittää Orionin lanseerausprosessia tulevia lanseerauksia varten.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu lanseerausprosessin ja markkinointiviestinnän alan yleisti hyväksytystä kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Käytän myös haastattelujen kautta saamaani tietoa. Haastattelin puhelimitse ja sähköpostitse työtä varten neljää eri kokoista jälleenmyyjää eli apteekkia sekä Orionin Glukosamiini-tuoteperheen tuotepäällikköä Selina Poikelaa. Tutkin toteutetun lanseerauksen ja sen mainonnan ilmeen tuloksellisuutta tarkastellen lehti-ilmoituksen huomioarvotutkimusta ja asetettujen tavoitteiden toteutumista.
Tutkimukseni tuloksena onnistuneen markkinointiviestinnän tunnuspiirteenä lanseerauksessa on markkinointiviestinnän keinojen monipuolinen hyödyntäminen. Kaikkia markkinointiviestinnän keinoja tulee käyttää ainakin jollain tasolla, jotta tuotelanseerauksella on edellytykset onnistua. Apteekeilta tuli myös runsaasti palautetta ja toiveita tulevia Orionin lanseerauksia ajatellen.