Matkailuaiheisen verkkosivun sisältötestaus : case Kuopio-Tahko
Chiksoeva, Elena (2016)
Chiksoeva, Elena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412936
Tiivistelmä
Kuopio – Tahko alue on erinomainen matkailukohde sekä kotimaisille että ulkomaalaisille matkailijoille. Alueella on tarjoilla monipuoliset palvelut liikunnanharrastajille, ostosmatkailijoille sekä muille kohderyhmille. Alueen verkkosivulla on iso merkitys matkailussa ja sen kehityksessä. Alueen markkinoinnissa ja palvelujen kehittämi-sessä on tärkeä ymmärtää kohderyhmän tarpeet ja odotukset. Alueen verkkosivuston tehtävänä on houkutella asiakkaita alueelle ja antaa heille mahdollisuuksien mukaan kattava tieto alueen palveluista.
Tämä opinnäytetyö käsittelee Kuopio – Tahko alueen venäläisille matkailijoille tarkoitettua matkailusivustoa ja tutkii, miten www.kuopiotahko.fi sivusto palvelee venäläisiä asiakkaita. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä venäläinen matkailija haluaa löytää Kuopio – Tahko matkailusivustolta ja löytyykö sieltä tämän asiakas-ryhmän tarvitsema ja haluamat tieto. Kolmen pääkysymystä kautta opinnäytetyössä tarkastellaan, miten sivusto palvelee venäläisiä matkailijoita ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen.
Sen lisäksi opinnäytetyössä on käsitelty tarkemmin internet-sivustoa yrityksen markkinointikanavana ja osana matkailijan tiedonhakua, venäläisiä verkkopalveluiden käyttäjinä ja verkkosivujen kehittämistä. Tutkimus on tehty kvalitatiivisesti käyttäjälähtöisen testauksen avulla. Se mahdollisti vuoropuhelun matkailijoiden kanssa ja selvittää heidän käyttäjäkokemuksiaan verkkosivustolla. Aineistokeruumenetelmänä oli teemahaastattelu ja havainnointi. Haastateltavina olivat matkailijat ja matkanjärjestäjät eri Venäjän kaupungeista. Yhteensä haas-tatteluihin osallistui 20 henkilöä.
Haastatteluiden avulla on saatiin selville kattavasti venäläisten matkailijoiden mielipiteet ja toiveet Kuopio-Tahko-verkkosivujen tarjonnasta ja toimivuudesta. Tutkimuksen tuloksia on jo hyödynnetty sivuston kehittämi-sessä ja tulosten avulla on ymmärretty venäläisiä matkailijoita ja venäläisten asiakkaiden tiedonetsintätarpeita. Tulokset tuottavat arvokasta tietoa kohderyhmämarkkinoinnista ja verkkosivujen suunnittelusta erilaisille kohde-ryhmille.
Tämä opinnäytetyö käsittelee Kuopio – Tahko alueen venäläisille matkailijoille tarkoitettua matkailusivustoa ja tutkii, miten www.kuopiotahko.fi sivusto palvelee venäläisiä asiakkaita. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä venäläinen matkailija haluaa löytää Kuopio – Tahko matkailusivustolta ja löytyykö sieltä tämän asiakas-ryhmän tarvitsema ja haluamat tieto. Kolmen pääkysymystä kautta opinnäytetyössä tarkastellaan, miten sivusto palvelee venäläisiä matkailijoita ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen.
Sen lisäksi opinnäytetyössä on käsitelty tarkemmin internet-sivustoa yrityksen markkinointikanavana ja osana matkailijan tiedonhakua, venäläisiä verkkopalveluiden käyttäjinä ja verkkosivujen kehittämistä. Tutkimus on tehty kvalitatiivisesti käyttäjälähtöisen testauksen avulla. Se mahdollisti vuoropuhelun matkailijoiden kanssa ja selvittää heidän käyttäjäkokemuksiaan verkkosivustolla. Aineistokeruumenetelmänä oli teemahaastattelu ja havainnointi. Haastateltavina olivat matkailijat ja matkanjärjestäjät eri Venäjän kaupungeista. Yhteensä haas-tatteluihin osallistui 20 henkilöä.
Haastatteluiden avulla on saatiin selville kattavasti venäläisten matkailijoiden mielipiteet ja toiveet Kuopio-Tahko-verkkosivujen tarjonnasta ja toimivuudesta. Tutkimuksen tuloksia on jo hyödynnetty sivuston kehittämi-sessä ja tulosten avulla on ymmärretty venäläisiä matkailijoita ja venäläisten asiakkaiden tiedonetsintätarpeita. Tulokset tuottavat arvokasta tietoa kohderyhmämarkkinoinnista ja verkkosivujen suunnittelusta erilaisille kohde-ryhmille.