Tavoitteenasettelu valmentamisen ja johtamisen työkaluna : kohdelaji ringette
Tapani, Susanna (2016)
Tapani, Susanna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312894
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää suomalaista ringettevalmennusta tutkimalla ringettevalmentajien tavoitteenasettelukäytänteitä sekä valmentajien ja johtajien yhteisiä ominaisuuksia. Työn toimeksiantajana toimi Suomen Ringettevalmentajat Ry. Tavoitteenasettelun on tutkittu tehostavan suoritusta, edistävän motivaatiota ja sitoutumista tehtävään. Valmentajat tarvitsevat tiettyjä johtajan taitoja menestyäkseen omassa roolissaan valmentajana. Tämän tutkimuksen avulla yhdistys sai tärkeää tietoa valmentajien tavoitteenasetteluosaamisesta sekä valmentajien ja esimiesten yhteisistä ominaisuuksista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kilpailukauden 2015–2016 aikana sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin ringeten kolmen ylimmän sarjan päävalmentajille (N=28). Kyselyn vastausprosentti oli 68 %. Kysely jaettiin kolmeen aihealueeseen. Kyselyn ensimmäisessä osassa selvitettiin ringettevalmentajien valmennus- ja koulutustaustat. Toinen osa käsitteli ringettevalmentajien käyttämiä tavoitteenasettelumenetelmiä. Kolmannessa osassa käsiteltiin työelämän tavoitteenasettelua sekä hyvän valmentajan ja hyvän johtajan yhtäläisyyksiä.
Ringettevalmentajilla oli laajat tiedot tavoitteenasettelusta ja he käyttivät sitä aktiivisesti osana valmennustaan. Kaikki kyselyyn vastanneet valmentajat olivat asettaneet tavoitteita sekä joukkueelle että itselleen. Valmentajat hyödynsivät tavoitteita viikoittain ja arvioivat niitä kuukausittain. Valmentajan henkilökohtaisia tavoitteita arvioitiin kuitenkin epäsäännöllisesti.
Tulosten mukaan hyvällä valmentajalla ja hyvällä johtajalla on monia yhteisiä piirteitä. Vastauksista löytyi neljä yhteistä ominaisuutta, jotka olivat johtajan taidot, johtajan ominaisuudet, vuorovaikutustaidot sekä inhimillisyys. Tutkimuksella saatiin tietoa ringettevalmentajien tavoitteenasettelukäytänteistä sekä valmentajien ja johtajien yhteisistä ominaisuuksista. Tietoja voidaan hyödyntää valmentajien toiminnan kehittämisessä ringetessä sekä muissa palloilulajeissa amatööritasolla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kilpailukauden 2015–2016 aikana sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin ringeten kolmen ylimmän sarjan päävalmentajille (N=28). Kyselyn vastausprosentti oli 68 %. Kysely jaettiin kolmeen aihealueeseen. Kyselyn ensimmäisessä osassa selvitettiin ringettevalmentajien valmennus- ja koulutustaustat. Toinen osa käsitteli ringettevalmentajien käyttämiä tavoitteenasettelumenetelmiä. Kolmannessa osassa käsiteltiin työelämän tavoitteenasettelua sekä hyvän valmentajan ja hyvän johtajan yhtäläisyyksiä.
Ringettevalmentajilla oli laajat tiedot tavoitteenasettelusta ja he käyttivät sitä aktiivisesti osana valmennustaan. Kaikki kyselyyn vastanneet valmentajat olivat asettaneet tavoitteita sekä joukkueelle että itselleen. Valmentajat hyödynsivät tavoitteita viikoittain ja arvioivat niitä kuukausittain. Valmentajan henkilökohtaisia tavoitteita arvioitiin kuitenkin epäsäännöllisesti.
Tulosten mukaan hyvällä valmentajalla ja hyvällä johtajalla on monia yhteisiä piirteitä. Vastauksista löytyi neljä yhteistä ominaisuutta, jotka olivat johtajan taidot, johtajan ominaisuudet, vuorovaikutustaidot sekä inhimillisyys. Tutkimuksella saatiin tietoa ringettevalmentajien tavoitteenasettelukäytänteistä sekä valmentajien ja johtajien yhteisistä ominaisuuksista. Tietoja voidaan hyödyntää valmentajien toiminnan kehittämisessä ringetessä sekä muissa palloilulajeissa amatööritasolla.