Centria-ammattikorkeakoulun opettajien ja opiskelijoiden välisen viestinnän kehittämistutkimus
Uusitalo, Miika; Laitila, Teemu (2016)
Uusitalo, Miika
Laitila, Teemu
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312880
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Centria ammattikorkeakoulun viestintään liittyviä ongelmia ja haasteita. Työn toimeksiantaja oli Centria-ammattikorkeakoulun lehtori Helena Åkerlund. Tutkimusongelmina olivat eri viestintäkanavien toimivuus ja oikein kohdennetun tiedon välittäminen perille ajoissa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä 822:lle opiskelijalle käyttäen Webropol-internetkyselyä, johon opiskelijoiden oli helppo ja nopea vastata. Vastauksia saatiin 88 ja vastausprosentti oli 10.7 %. Kysely toteutettin myös opettajille/henkilökunnalle paperiversiona, jotta saataisiin myös heidän näkemyksensä kyseisestä aiheesta. Kyselyitä jaettiin yhteensä 75 kappaletta. Vastauksia tuli yhteensä 31, joten vastausprosentiksi muodostui 41,3 %.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittellään lyhyesti yritystoiminnan kokonaisuutta, viestinnän eri osa-alueita sekä yleisesti tutkimuksen tekemisen teoriaa. Lopuksi on esitelty viestintätutkimuksen tulokset, pohdinta ja johtopäätökset.
Tutkimuksessa havaittiin, että Centria-ammattikorkeakoulun viestinnässä on puutteita ja parantamisen varaa. Centria tarvitsee tehokkaampaa viestintää, jotta informaation kulku oppilaitoksen sisällä olisi sujuvaa ja tavoittaisi kohderyhmänsä ajoissa ja ongelmitta.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä 822:lle opiskelijalle käyttäen Webropol-internetkyselyä, johon opiskelijoiden oli helppo ja nopea vastata. Vastauksia saatiin 88 ja vastausprosentti oli 10.7 %. Kysely toteutettin myös opettajille/henkilökunnalle paperiversiona, jotta saataisiin myös heidän näkemyksensä kyseisestä aiheesta. Kyselyitä jaettiin yhteensä 75 kappaletta. Vastauksia tuli yhteensä 31, joten vastausprosentiksi muodostui 41,3 %.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittellään lyhyesti yritystoiminnan kokonaisuutta, viestinnän eri osa-alueita sekä yleisesti tutkimuksen tekemisen teoriaa. Lopuksi on esitelty viestintätutkimuksen tulokset, pohdinta ja johtopäätökset.
Tutkimuksessa havaittiin, että Centria-ammattikorkeakoulun viestinnässä on puutteita ja parantamisen varaa. Centria tarvitsee tehokkaampaa viestintää, jotta informaation kulku oppilaitoksen sisällä olisi sujuvaa ja tavoittaisi kohderyhmänsä ajoissa ja ongelmitta.