Sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen osana UATF-tatuointi- ja katutaidefestivaalin esiintyjähankintaa
Levón, Anni (2016)
Levón, Anni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312854
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sisältömarkkinointia ja sen toteuttamista sosiaalisen median kanavissa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Unique Art -tatuointiliikkeelle sekä Unique Art Tattoo Festivalille. Työn tavoitteena on tutkia millainen sisältö kiinnostaa luovan alan toimijoita sekä sitä, mitä sosiaalisen median kanavia he käyttävät ja mihin tarkoitukseen. Tutkimuksen pohjalta on tarkoitus selvittää, miten toimeksiantaja voi hyödyntää sisältömarkkinointia festivaalin esiintyjähankinnassa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu sisältömarkkinoinnista ja sisältöstrategiasta sekä sosiaalisesta mediasta. Teoriaa tarkastellaan yleisesti, mutta sovelletaan myös festivaalin näkökulmasta. Ensimmäisessä teoriaosuudessa tarkastellaan sisältömarkkinointia, sen historiaa ja muutoksia sekä suunnittelua sisältöstrategian muodossa. Toisessa osuudessa käsitellään sosiaalisen median kanavista erityisesti Facebookia ja Instagramia sekä niiden käyttöä markkinoinnissa. Teoriaa varten koottu aineisto on enimmäkseen peräisin verkkomateriaaleista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla ja työn tekijän omien havaintojen pohjalta festivaalin järjestämisen parissa. Teemahaastattelut tehtiin UATF-festivaaleilla mukana olleille luovan alan toimijoille ja esiintyjille. Myös toimeksiantajaa haastateltiin työtä varten.
Tutkimuksen pohjalta saatiin luotua toimeksiantajalle ehdotuksia sisällöntuotantoon ja sisältöstrategian suunnitteluun. Sisällöntuotannossa kannattaa ottaa huomioon kohderyhmää kiinnostava sisältö, jonka jakelukanavana toimii ensisijaisesti Facebook. Sisältöstrategiaa tulee seurata ja kehittää aktiivisesti.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu sisältömarkkinoinnista ja sisältöstrategiasta sekä sosiaalisesta mediasta. Teoriaa tarkastellaan yleisesti, mutta sovelletaan myös festivaalin näkökulmasta. Ensimmäisessä teoriaosuudessa tarkastellaan sisältömarkkinointia, sen historiaa ja muutoksia sekä suunnittelua sisältöstrategian muodossa. Toisessa osuudessa käsitellään sosiaalisen median kanavista erityisesti Facebookia ja Instagramia sekä niiden käyttöä markkinoinnissa. Teoriaa varten koottu aineisto on enimmäkseen peräisin verkkomateriaaleista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla ja työn tekijän omien havaintojen pohjalta festivaalin järjestämisen parissa. Teemahaastattelut tehtiin UATF-festivaaleilla mukana olleille luovan alan toimijoille ja esiintyjille. Myös toimeksiantajaa haastateltiin työtä varten.
Tutkimuksen pohjalta saatiin luotua toimeksiantajalle ehdotuksia sisällöntuotantoon ja sisältöstrategian suunnitteluun. Sisällöntuotannossa kannattaa ottaa huomioon kohderyhmää kiinnostava sisältö, jonka jakelukanavana toimii ensisijaisesti Facebook. Sisältöstrategiaa tulee seurata ja kehittää aktiivisesti.