Oppilaitoksen kansainvälisen toiminnan kehittäminen : Case Ahlman: Henkilökunnan kansainvälisyysosaaminen
Ilmasti-Koivisto, Raija (2016)
Ilmasti-Koivisto, Raija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312841
Tiivistelmä
Kansainvälisyystaidot ovat tärkeimpiä tämän päivän ja tulevaisuuden työelämätaitoja yhä globaalimmassa maailmassa, jossa työvoima ja ihmiset liikkuvat yli rajojen. Kielitaidon ja kulttuurien tuntemus mainitaan yleensä ensimmäisenä, kun keskustellaan kansainvälisyystaidoista. Niiden lisäksi ammattiin valmistuvilta tarvitaan laajempaa kansanvälistä osaamista. Kansainvälisyyden tulisikin näkyä aidosti oppilaitosten arjessa. Tähän tarvitaan henkilökunnan kansanvälisyysosaamista. Oppilaitokset laativat kansainvälisyystrategioita ja panostavat henkilökunnan osaamiseen.
Tämän tutkimuksen avulla kartoitetaan oppilaitoksen henkilökunnan kansainvälisyysosaamista. Tutkimus on kvalitatiivinen toimintatutkimus ja aineisto kerättiin henkilökunnalta sähköisen kyselyn avulla. Kanainvälisyystaitojen lisäksi henkilökunnalta haluttiin saada tietoa heidän työnsä sisältämästä kansainvälisestä toiminnasta, haasteista sekä myös ideoita oppilaitoksen palvelujen tuotteistamisesta kansainvälisille asiakkaille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn, Opetushallituksen ja muiden asiaa käsittelevien organisaatioiden julkaisuihin, selontekoihin ja tutkimuksiin, oppilaitosten kan-sainvälisyysstrategioihin, strategiakirjallisuuteen sekä kulttuurieroja käsittelevään kirjallisuuteen.
Tutkimus osoitti, että käsiteltävänä olevan oppilaitoksen henkilökunnan keskuudesta löytyy yhteenlaskettuna laajennettua kansainvälistä osaamista ja halukkuutta kansainvälisessä toiminnassa mukana olemiseen. Kansainvälinen toiminta koettiin myös haasteelliseksi. Uusia ideoita löytyi myös oppilaitoksen palvelujen tuotteistamiseksi kansainvälisille asiakkaille. Tutkimuksen aikana syntyi myös kehittämisideoita oppilaitoksen koko kansainvälisen toiminnan kehittämiseksi.
Tämän tutkimuksen avulla kartoitetaan oppilaitoksen henkilökunnan kansainvälisyysosaamista. Tutkimus on kvalitatiivinen toimintatutkimus ja aineisto kerättiin henkilökunnalta sähköisen kyselyn avulla. Kanainvälisyystaitojen lisäksi henkilökunnalta haluttiin saada tietoa heidän työnsä sisältämästä kansainvälisestä toiminnasta, haasteista sekä myös ideoita oppilaitoksen palvelujen tuotteistamisesta kansainvälisille asiakkaille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn, Opetushallituksen ja muiden asiaa käsittelevien organisaatioiden julkaisuihin, selontekoihin ja tutkimuksiin, oppilaitosten kan-sainvälisyysstrategioihin, strategiakirjallisuuteen sekä kulttuurieroja käsittelevään kirjallisuuteen.
Tutkimus osoitti, että käsiteltävänä olevan oppilaitoksen henkilökunnan keskuudesta löytyy yhteenlaskettuna laajennettua kansainvälistä osaamista ja halukkuutta kansainvälisessä toiminnassa mukana olemiseen. Kansainvälinen toiminta koettiin myös haasteelliseksi. Uusia ideoita löytyi myös oppilaitoksen palvelujen tuotteistamiseksi kansainvälisille asiakkaille. Tutkimuksen aikana syntyi myös kehittämisideoita oppilaitoksen koko kansainvälisen toiminnan kehittämiseksi.