TAPAHTUMAN MARKKINOINTI SOSIAALISESSA MEDIASSA KOHDERYHMIEN DEMOGRAFIAN MUKAAN
Forsström, Erika (2016)
Forsström, Erika
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312810
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli tapahtuman markkinointia sosiaalisessa mediassa. Työssä keskityttiin tapahtumille tärkeisiin medioihin, niiden demografioihin ja siihen, miten valitaan tärkeimmät mediat. Toimeksianto saatiin Ab Jakostads Konsertsal Oy:ltä. Toimeksianto koostui kaksiosaisesta tutkimuksesta, joista ensimmäinen oli tutkimus klassiseen musiikkiin erikoistuneiden päivitystyylistä Facebookissa. Toinen osa oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastateltiin tapahtumatuotannon alan yrityksiä pohjoismaiden alueelta. Tavoitteena oli tarjota toimeksiantajalle tarpeellista tietoa sosiaalisen median markkinoinnista uuden markkinointisuunnitelman luomiseen.
Opinnäytetyö luotiin kaksiosaiseksi. Ensimmäinen osa oli teoriaosuus. Siinä tavoitteena oli selittää sosiaalisen median ja tapahtuman markkinoinnin käsitteet, sekä miten sosiaalinen media on tapahtuman markkinointiin vaikuttanut. Tämän jälkeen listattiin tapahtumatuotannolle tärkeimmät sosiaaliset mediat ja niiden demografiat. Lisäksi selitettiin, miten yritys voi valita tärkeimmät ja hyödyllisimmät sosiaaliset mediat. Tämän jälkeen teoriaosuudessa siirryttiin esittelemään käyttötapoja. Ensin kerrottiin yleisesti medioiden käytöstä, jonka jälkeen kerrottiin myös jokaisen median käytöstä erikseen. Teoriaosuuden lopussa selvitettiin myös, miten markkinoinnin tehokkuutta voidaan analysoida sosiaalisissa medioissa sekä niiden tarjoamat työkalut.
Työn tutkimusosuudessa esiteltiin ensin toimeksiantaja. Tämän jälkeen siirryttiin tutkimuksiin, joista ensimmäisenä tutkittiin klassiseen musiikkiin erikoistuneiden yritysten tyyliä. Tutkittavat yritykset valittiin Facebookista ja niiden päivitystyyliä tutkittiin mediassa. Tulokset kirjattiin ja taulukoitiin. Seuraavassa osuudessa aloitettiin selvittämällä kvalitatiivisen tutkimuksenpohjatyö. Lopuksi kirjattiin haastattelu ja sen tulokset.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa tultiin siihen tulokseen, että klassiseen musiikkiin erikoistuneet yritykset ovat päivitystyylissään asiallisia ja ystävällisiä. Medioita päivitettiin usein, ei kuitenkaan päivittäin. Kieli oli usein valittu paikallisen kielen ja asiakasryhmän mukaan. Markkinointi tyyli, joka koettiin parhaiten toimivaksi, on piilo ja inbound markkinointi. Haastatteluista saatiin selville, että yrityksen on tärkeää luoda sosiaaliseen median markkinointiin suunnitelma. Asiakkaiden saavuttamiseksi lueteltiin erilaisia keinoja. Päivitysten saavuttavuutta suositeltiin analysoimaan ja reagoimaan nopeasti, jos ongelmia ilmenee tai tilanne jostain syystä muuttuu.
Opinnäytetyö luotiin kaksiosaiseksi. Ensimmäinen osa oli teoriaosuus. Siinä tavoitteena oli selittää sosiaalisen median ja tapahtuman markkinoinnin käsitteet, sekä miten sosiaalinen media on tapahtuman markkinointiin vaikuttanut. Tämän jälkeen listattiin tapahtumatuotannolle tärkeimmät sosiaaliset mediat ja niiden demografiat. Lisäksi selitettiin, miten yritys voi valita tärkeimmät ja hyödyllisimmät sosiaaliset mediat. Tämän jälkeen teoriaosuudessa siirryttiin esittelemään käyttötapoja. Ensin kerrottiin yleisesti medioiden käytöstä, jonka jälkeen kerrottiin myös jokaisen median käytöstä erikseen. Teoriaosuuden lopussa selvitettiin myös, miten markkinoinnin tehokkuutta voidaan analysoida sosiaalisissa medioissa sekä niiden tarjoamat työkalut.
Työn tutkimusosuudessa esiteltiin ensin toimeksiantaja. Tämän jälkeen siirryttiin tutkimuksiin, joista ensimmäisenä tutkittiin klassiseen musiikkiin erikoistuneiden yritysten tyyliä. Tutkittavat yritykset valittiin Facebookista ja niiden päivitystyyliä tutkittiin mediassa. Tulokset kirjattiin ja taulukoitiin. Seuraavassa osuudessa aloitettiin selvittämällä kvalitatiivisen tutkimuksenpohjatyö. Lopuksi kirjattiin haastattelu ja sen tulokset.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa tultiin siihen tulokseen, että klassiseen musiikkiin erikoistuneet yritykset ovat päivitystyylissään asiallisia ja ystävällisiä. Medioita päivitettiin usein, ei kuitenkaan päivittäin. Kieli oli usein valittu paikallisen kielen ja asiakasryhmän mukaan. Markkinointi tyyli, joka koettiin parhaiten toimivaksi, on piilo ja inbound markkinointi. Haastatteluista saatiin selville, että yrityksen on tärkeää luoda sosiaaliseen median markkinointiin suunnitelma. Asiakkaiden saavuttamiseksi lueteltiin erilaisia keinoja. Päivitysten saavuttavuutta suositeltiin analysoimaan ja reagoimaan nopeasti, jos ongelmia ilmenee tai tilanne jostain syystä muuttuu.