Palkanlaskentaprosessin kehittäminen
Karvinen, Suvi (2016)
Karvinen, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061212759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061212759
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin Dextili Oy:n palkanlaskennan sähköisyyttä ja kehityskohteita sekä asiakasyrityksen palkanlaskentaprosessin kehittämistä. Tutkimusongelmana oli se, mitä kehitettävää asiakkaan palkanlaskentaprosessissa on. Tavoitteena oli löytää prosessin ongelmakohdat ja ratkaisut esitettyihin ongelmiin. Tavoitteena oli myös luoda asiakkaan työntekijöiden tuntitietojen keräämiseksi CSV-tiedosto.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus. Toimintatutkimukseen päädyttiin, sillä tutkimuksen tavoitteena oli muutos ja tutkija oli itse mukana muutosprosessissa. Aineiston keräämisessä hyödynnettiin valmiita dokumentteja ja teemahaastatteluja. Teemahaastattelut tehtiin palkanlaskentayksikön esimiehelle ja asiakkaan palkanlaskijalle. Aineistoa analysoitiin koodaamalla ja luokittelemalla. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin prosessien kehittämistä ja sähköistä taloushallintoa.
Tutkimustuloksista selvisi, että kehitettävää on erityisesti manuaalisten työvaiheiden poistamisessa ja tuntitietojen toimittamisessa. Virheen mahdollisuus on suurempi, kun tietoja joudutaan syöttämään käsin ohjelmaan ja työhön kuluu enemmän aikaa. Työn konkreettisena tuloksena saatiin tuntitietojen toimittamista ja ohjelmaan syöttämistä varten CSVtiedosto.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää toiminnan jatkuvassa kehittämisessä, ja CSV-tiedostoa voidaan hyödyntää myös muilla asiakkailla. Jatkotutkimuksena voitaisiin kehittää asiakasyrityksen taloyhtiöiden palkanlaskentaa, sillä laskennassa käytettävä ohjelma on vaihtumassa.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus. Toimintatutkimukseen päädyttiin, sillä tutkimuksen tavoitteena oli muutos ja tutkija oli itse mukana muutosprosessissa. Aineiston keräämisessä hyödynnettiin valmiita dokumentteja ja teemahaastatteluja. Teemahaastattelut tehtiin palkanlaskentayksikön esimiehelle ja asiakkaan palkanlaskijalle. Aineistoa analysoitiin koodaamalla ja luokittelemalla. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin prosessien kehittämistä ja sähköistä taloushallintoa.
Tutkimustuloksista selvisi, että kehitettävää on erityisesti manuaalisten työvaiheiden poistamisessa ja tuntitietojen toimittamisessa. Virheen mahdollisuus on suurempi, kun tietoja joudutaan syöttämään käsin ohjelmaan ja työhön kuluu enemmän aikaa. Työn konkreettisena tuloksena saatiin tuntitietojen toimittamista ja ohjelmaan syöttämistä varten CSVtiedosto.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää toiminnan jatkuvassa kehittämisessä, ja CSV-tiedostoa voidaan hyödyntää myös muilla asiakkailla. Jatkotutkimuksena voitaisiin kehittää asiakasyrityksen taloyhtiöiden palkanlaskentaa, sillä laskennassa käytettävä ohjelma on vaihtumassa.