Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelu Facebookissa: Ravintola Don Corleone
Dondych, Fanny (2016)
Dondych, Fanny
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061212755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061212755
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää viestintäsuunnitelma ravintolalle Don Corleone digi-taalisesta markkinointiviestinnästä Facebookissa. Työn tarkoituksena oli tehostaa ravintolan mark-kinointiviestintää Facebookissa, mikä johtaisi asiakkaiden lisääntymiseen ja sitä kautta liiketoimin-nan kasvuun. Sosiaalisen median palveluista viestintäkanavaksi valittiin Facebook toimeksiantajan toiveesta sekä Facebookin suuren suosion ja soveltuvuuden vuoksi. Facebookissa on valmiiksi pal-jon erilaisia työkaluja markkinointiviestinnän suunnittelun toteuttamisen tueksi. Lisäksi se on kus-tannustehokas tapa tuottaa kohdennettua sisältöä ja tavoittaa laaja kohdeyleisö.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin markkinointiviestinnän suunnitteluun, digitaaliseen markkinointi-viestintään, sosiaaliseen mediaan ja Facebookiin sekä markkinointiviestinnän suunnitteluun Face-bookissa. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa kehitettiin digitaalinen markkinointiviestintäsuunni-telma Facebookiin. Toiminnalliseen osaan sisältyi nykytilan analyysi yrityksen markkinointiviestin-nästä Facebookissa sekä viestinnän suunnitteluvaihe. Nykytilan analyysissa tehtiin strukturoitu haas-tattelu ravintolan omistajan kanssa. Suunnitteluvaiheessa tehtiin benchmarkkausta kolmen vali-koidun yrityksen Facebook-sivulle ja sen jälkeen käytettiin 8x8-ideointimenetelmää ravintolan omien Facebook-sivujen sisällön suunnitteluun.
Tuotoksena syntyi viestintäsuunnitelma markkinointiviestinnästä Facebookissa, joka soveltuisi digi-taalista markkinointiviestintää aloittavalle yritykselle. Viestintäsuunnitelma esitettiin vuosikalenterin muodossa. Vuosikalenterin avulla yritys voi suunnitella sekä seurata markkinointiviestintää ja se on hyvä työkalu viestinnän aikatauluttamiseen. Viestintäsuunnitelmaan on tarkasti esitetty, mitä sisäl-töä tullaan julkaisemaan, milloin ja kenen vastuulla julkaisut tulevat olemaan. Lisäksi suunnitel-masta selviää, miten viestintää tullaan seuraamaan. Viestintäsuunnitelmaa on tulevaisuudessa mahdollista päivittää ja kehittää tarpeen vaatiessa. Toimeksiantaja koki viestintäsuunnitelman hy-väksi perustaksi ja tueksi markkinointiviestinnän aloittamiseksi.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin markkinointiviestinnän suunnitteluun, digitaaliseen markkinointi-viestintään, sosiaaliseen mediaan ja Facebookiin sekä markkinointiviestinnän suunnitteluun Face-bookissa. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa kehitettiin digitaalinen markkinointiviestintäsuunni-telma Facebookiin. Toiminnalliseen osaan sisältyi nykytilan analyysi yrityksen markkinointiviestin-nästä Facebookissa sekä viestinnän suunnitteluvaihe. Nykytilan analyysissa tehtiin strukturoitu haas-tattelu ravintolan omistajan kanssa. Suunnitteluvaiheessa tehtiin benchmarkkausta kolmen vali-koidun yrityksen Facebook-sivulle ja sen jälkeen käytettiin 8x8-ideointimenetelmää ravintolan omien Facebook-sivujen sisällön suunnitteluun.
Tuotoksena syntyi viestintäsuunnitelma markkinointiviestinnästä Facebookissa, joka soveltuisi digi-taalista markkinointiviestintää aloittavalle yritykselle. Viestintäsuunnitelma esitettiin vuosikalenterin muodossa. Vuosikalenterin avulla yritys voi suunnitella sekä seurata markkinointiviestintää ja se on hyvä työkalu viestinnän aikatauluttamiseen. Viestintäsuunnitelmaan on tarkasti esitetty, mitä sisäl-töä tullaan julkaisemaan, milloin ja kenen vastuulla julkaisut tulevat olemaan. Lisäksi suunnitel-masta selviää, miten viestintää tullaan seuraamaan. Viestintäsuunnitelmaa on tulevaisuudessa mahdollista päivittää ja kehittää tarpeen vaatiessa. Toimeksiantaja koki viestintäsuunnitelman hy-väksi perustaksi ja tueksi markkinointiviestinnän aloittamiseksi.