Valmius kohdata muistisairas asiakaspalvelutilanteessa
Salmijärvi, Hanna; Nieminen, Nea (2016)
Salmijärvi, Hanna
Nieminen, Nea
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Äänekosken seudun palvelualojen työntekijöiden valmiuksia kohdata muistisairas työssään ja sitä millainen tietotaso heillä on muistisairauksiin liittyen. Tavoitteena oli kerätä henkilöstöltä tietoa siitä, onko heillä kiinnostusta lisätä osaamistaan ja millä tavoin sitä mieluiten tehtäisiin. Opinnäytetyön tulosten avulla toimeksiantaja muodostaa aiheesta materiaaleja, joiden avulla palvelualojen tietoutta voidaan lisätä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimukseen valittiin Äänekosken palveluyrityksiä, joiden työntekijöille kysely kohdistettiin. Kysely lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse ja lisäksi käytettiin avointa linkkiä, jonka Äänekosken Kaupunkisanomat jakoi verkkosivuillaan. Kysely oli avoinna 11.03.–31.03.2016.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että palvelualoilla kohdataan muistisairaita. Siksi myös tulee vastaan haastavia tilanteita, joissa vastaajien varmuustaso vaihtelee. Sairauden merkkejä osataan tunnistaa vaihtelevasti, osa oireista on vieraampia. Palvelutilanteessa käytöstä osataan mukauttaa vastaamaan muistisairaan tarpeita. Osa vastaajista olisi kiinnostunut lisäämään osaamistaan muistisairauksiin liittyen. Kaikki eivät kuitenkaan tienneet mistä lisätietoa voisi hakea.
Tulokset kertovat, että suurin osa työntekijöistä omaa valmiuksia kohdata muistisairaita työssään, mutta ovat kartuttaneet osaamistaan jollain muulla tavalla kuin perehdytyksellä tai koulutuksella. Suurin osa osaamisesta on kertynyt kokemuksen kautta. Luennot tai esitteet olisivat hyviä keinoja tuoda tarvittavaa lisätietoa palvelualojen työntekijöiden helposti saataville.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimukseen valittiin Äänekosken palveluyrityksiä, joiden työntekijöille kysely kohdistettiin. Kysely lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse ja lisäksi käytettiin avointa linkkiä, jonka Äänekosken Kaupunkisanomat jakoi verkkosivuillaan. Kysely oli avoinna 11.03.–31.03.2016.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että palvelualoilla kohdataan muistisairaita. Siksi myös tulee vastaan haastavia tilanteita, joissa vastaajien varmuustaso vaihtelee. Sairauden merkkejä osataan tunnistaa vaihtelevasti, osa oireista on vieraampia. Palvelutilanteessa käytöstä osataan mukauttaa vastaamaan muistisairaan tarpeita. Osa vastaajista olisi kiinnostunut lisäämään osaamistaan muistisairauksiin liittyen. Kaikki eivät kuitenkaan tienneet mistä lisätietoa voisi hakea.
Tulokset kertovat, että suurin osa työntekijöistä omaa valmiuksia kohdata muistisairaita työssään, mutta ovat kartuttaneet osaamistaan jollain muulla tavalla kuin perehdytyksellä tai koulutuksella. Suurin osa osaamisesta on kertynyt kokemuksen kautta. Luennot tai esitteet olisivat hyviä keinoja tuoda tarvittavaa lisätietoa palvelualojen työntekijöiden helposti saataville.