Kuinka onnistua CRM-järjestelmän käyttöönotossa B2B-yrityksessä - kahdeksan askelta
Valleala, Heidi (2016)
Valleala, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012676
Tiivistelmä
CRM-järjestelmien hankinta on yrityksien keskuudessa ajankohtainen. Tiedot nykyasiakkaista, ja tavalla tai toisella tunnistetuista uusista asiakkaista ovat entistä tärkeämpiä. Tietotekniikka ja ohjelmat kehityvät nopeasti, sekä tuovat yrityksille uusia mahdollisuuksia tehostaa työskentelyä. CRM-järjestelmää lähtee nykypäivänä hankkimaan yhä useampi yritys, kokoon tai liikevaihtoon katsomatta. Uudesta järjestelmästä huolimatta osa käyttöönotoista epäonnistuu. Käyttäjänä on edelleen ihminen, ja uusi järjestelmä tarkoittaa uutta tapaa viestiä, työskennellä sekä kehittyä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas, kuinka B2B-yritys onnistuu CRM-järjestelmän käyttöönotossa. Opas auttaa yrityksiä projektiin valmistautumisessa ja suunnittelussa, sekä varsinaisessa käyttöönotossa. Opasta tullaan lisäksi käyttämään uusien CRM-myyjien perehdyttämisessä, lisäämään asiantuntijuutta ja kasvattamaan asiakkaan palveluita. Opas toimii runkona viestintäkampanjalle, jossa koostetaan jokaisesta askeleesta oma blogikirjoitus. Lopuksi opas tullaan esittämään asiakasseminaarissa olemassa oleville ja potentiaalisille asiakkaille.
Opas koostuu kahdeksasta askeleesta, jotka ovat ratkaisevassa asemassa CRM-hankintaa ja käyttöönottoa suunniteltaessa. Opas on kohdistettu kaikille yrityksille, jotka haluavat tietää aiheesta lisää, ja jotka ovat hankkimassa tai suunnittelemassa CRM-hankintaa.
Työn viitekehyksessä käsitellään CRM-järjestelmää ja syitä sen hankintaan. Tämän lisäksi esitellään hankintaprosessiin liittyviä vaiheita, kuten esimerkiksi projektiryhmän muodostamista. Teoria on koottu kirjalähteiden ja sähköisen materiaalin perusteella sekä toimeksiantoyrityksen oman materiaalin pohjalta. Menetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä kirjallisten aineistojen analyysia ja vertailua. Työn lopussa esitellään oppaan suunnittelun ja toteutuksen prosessi sekä perustelut jokaiselle valitulle askeleelle. Tuotoksena syntynyt asiakasmateriaali on liitteenä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas, kuinka B2B-yritys onnistuu CRM-järjestelmän käyttöönotossa. Opas auttaa yrityksiä projektiin valmistautumisessa ja suunnittelussa, sekä varsinaisessa käyttöönotossa. Opasta tullaan lisäksi käyttämään uusien CRM-myyjien perehdyttämisessä, lisäämään asiantuntijuutta ja kasvattamaan asiakkaan palveluita. Opas toimii runkona viestintäkampanjalle, jossa koostetaan jokaisesta askeleesta oma blogikirjoitus. Lopuksi opas tullaan esittämään asiakasseminaarissa olemassa oleville ja potentiaalisille asiakkaille.
Opas koostuu kahdeksasta askeleesta, jotka ovat ratkaisevassa asemassa CRM-hankintaa ja käyttöönottoa suunniteltaessa. Opas on kohdistettu kaikille yrityksille, jotka haluavat tietää aiheesta lisää, ja jotka ovat hankkimassa tai suunnittelemassa CRM-hankintaa.
Työn viitekehyksessä käsitellään CRM-järjestelmää ja syitä sen hankintaan. Tämän lisäksi esitellään hankintaprosessiin liittyviä vaiheita, kuten esimerkiksi projektiryhmän muodostamista. Teoria on koottu kirjalähteiden ja sähköisen materiaalin perusteella sekä toimeksiantoyrityksen oman materiaalin pohjalta. Menetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä kirjallisten aineistojen analyysia ja vertailua. Työn lopussa esitellään oppaan suunnittelun ja toteutuksen prosessi sekä perustelut jokaiselle valitulle askeleelle. Tuotoksena syntynyt asiakasmateriaali on liitteenä.