Liikuntavuosikello : varhaiskasvattajan työvälineen rakentaminen lasten liikunnan lisäämiseksi
Kantonen, Laura (2016)
Kantonen, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012665
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää ja syventää varhaiskasvattajien pedagogista toimintaa lasten liikunnan lisäämiseksi Palokunnantien päiväkodissa. Tavoitteena oli luoda ja jalkauttaa varhaiskasvatuksen liikuntavuosikello Palokunnantien päiväkotiin yhdessä päiväkotiyhteisön kanssa.
Kehittämishanke toteutettiin osallistavan toimintatutkimuksen mukaisesti. Aineistonkeruu- ja kehittämismenetelminä olivat alkukysely, kehittämistapaamiset ja kokeileva toiminta. Kehittämiseen osallistuivat kaikki Palokunnantien päiväkodin kasvattajat. Hankkeen tuloksena syntyi Palokunnantien päiväkodin liikuntavuosikello, jonka jalkauttaminen arkeen tehtiin perehdyttämisen ja toimivuuden seuraamisen myötä.
Kehittämistyössä havaittiin, että varhaiskasvattajat ovat keskeisessä asemassa lasten liikunnan mahdollistajina. Kasvattajien asenteita ja toimintatapoja muuttamalla voidaan vaikuttaa suoraan lasten liikunnan määrään. Kehittämistyössä tärkeää oli lasten liikuntaan liittyvän työn kuvaaminen ja näkyväksi tekeminen. Hankkeessa selkeästi määritellyt toimintatavat sekä virikkeelliset tilat ja välineet antoivat tilaa lasten liikunnalle.
Kehittämistyön konkreettisena tuloksena syntyi Palokunnantien päiväkodin liikuntavuosikello. Vuosikello on kasvattajan työväline, jonka avulla liikuntaa on helpompi mahdollistaa ja lisätä päiväkodissa. Liikuntavuosikello kokoaa tavoitteellisesti yhteen päiväkodin liikunnan eri osiot ja se toimii apuna liikunnan suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa, seurannassa ja perehdyttämisessä. Yhdessä kehittämisen, liikuntavuosikellon ja sen jalkauttamisen myötä kasvattajat toteuttivat ja mahdollistivat liikuntaa uudella tehokkaammalla tavalla ja tämän myötä lasten liikunta lisääntyi. Liikuntavuosikello jaettiin myös kaikkiin Lahden kaupungin päiväkoteihin ja näin sitä voidaan hyödyntää laajemmin eri päiväkodeissa.
Kehittämishanke toteutettiin osallistavan toimintatutkimuksen mukaisesti. Aineistonkeruu- ja kehittämismenetelminä olivat alkukysely, kehittämistapaamiset ja kokeileva toiminta. Kehittämiseen osallistuivat kaikki Palokunnantien päiväkodin kasvattajat. Hankkeen tuloksena syntyi Palokunnantien päiväkodin liikuntavuosikello, jonka jalkauttaminen arkeen tehtiin perehdyttämisen ja toimivuuden seuraamisen myötä.
Kehittämistyössä havaittiin, että varhaiskasvattajat ovat keskeisessä asemassa lasten liikunnan mahdollistajina. Kasvattajien asenteita ja toimintatapoja muuttamalla voidaan vaikuttaa suoraan lasten liikunnan määrään. Kehittämistyössä tärkeää oli lasten liikuntaan liittyvän työn kuvaaminen ja näkyväksi tekeminen. Hankkeessa selkeästi määritellyt toimintatavat sekä virikkeelliset tilat ja välineet antoivat tilaa lasten liikunnalle.
Kehittämistyön konkreettisena tuloksena syntyi Palokunnantien päiväkodin liikuntavuosikello. Vuosikello on kasvattajan työväline, jonka avulla liikuntaa on helpompi mahdollistaa ja lisätä päiväkodissa. Liikuntavuosikello kokoaa tavoitteellisesti yhteen päiväkodin liikunnan eri osiot ja se toimii apuna liikunnan suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa, seurannassa ja perehdyttämisessä. Yhdessä kehittämisen, liikuntavuosikellon ja sen jalkauttamisen myötä kasvattajat toteuttivat ja mahdollistivat liikuntaa uudella tehokkaammalla tavalla ja tämän myötä lasten liikunta lisääntyi. Liikuntavuosikello jaettiin myös kaikkiin Lahden kaupungin päiväkoteihin ja näin sitä voidaan hyödyntää laajemmin eri päiväkodeissa.