Social media usage among rally fans : Case: Neste Rally Finland
Linnaluoma, Mika (2016)
Linnaluoma, Mika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912624
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia rallifanien sosiaalisen median käyttöä sosiaalisen median viestinnän optimoimiseksi. Työn toimeksiantajana toimi AKK Sports Oy, joka toimii Neste Ralli -tapahtuman markkinointiyhtiönä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen avulla, jonka tarkoituksena oli selvittää kohderyhmän sosiaalisen median käyttöä yleisesti sekä Neste Ralliin liittyvän kontekstin ympärillä. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin vastaajille sähköpostilla toimitettavan uutiskirjeen välityksellä. Tutkimukseen vastasi yhteensä 422 henkilöä.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin sosiaalisen median, urheilumarkkinoinnin, kuluttajakäyttäytymisen sekä sosiaalisen median strategisen markkinointiviestinnän avulla. Sosiaalisen median ominaisuuksia tarkasteltiin sekä yleisesti että eri alustoille tunnusomaisten piirteiden kautta.
Tulokset osoittavat, että suurin osa vastanneista käyttää yleisesti sosiaalista mediaa päivittäin. Suosituimmat Neste Rallin sosiaalisen median kanavat vastaajien keskuudessa olivat Facebook sekä YouTube. Faniuden asteella oli vaikutusta Neste Rallin sosiaalisen median seuraajien määrään.
Tutkimustulosten avulla Neste Rallin sosiaalisen median viestintää ja markkinointia voidaan kehittää tehokkaammaksi ja kohderyhmiä paremmin palveleviksi. Sosiaalisen median alati muuttuvan luonteen takia sosiaalisen median käyttöä ja käyttäytymistä selvittäviä tutkimuksia tulisi toteuttaa myös jatkossa luotettavien ja relevanttien tuloksien takaamiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen avulla, jonka tarkoituksena oli selvittää kohderyhmän sosiaalisen median käyttöä yleisesti sekä Neste Ralliin liittyvän kontekstin ympärillä. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin vastaajille sähköpostilla toimitettavan uutiskirjeen välityksellä. Tutkimukseen vastasi yhteensä 422 henkilöä.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin sosiaalisen median, urheilumarkkinoinnin, kuluttajakäyttäytymisen sekä sosiaalisen median strategisen markkinointiviestinnän avulla. Sosiaalisen median ominaisuuksia tarkasteltiin sekä yleisesti että eri alustoille tunnusomaisten piirteiden kautta.
Tulokset osoittavat, että suurin osa vastanneista käyttää yleisesti sosiaalista mediaa päivittäin. Suosituimmat Neste Rallin sosiaalisen median kanavat vastaajien keskuudessa olivat Facebook sekä YouTube. Faniuden asteella oli vaikutusta Neste Rallin sosiaalisen median seuraajien määrään.
Tutkimustulosten avulla Neste Rallin sosiaalisen median viestintää ja markkinointia voidaan kehittää tehokkaammaksi ja kohderyhmiä paremmin palveleviksi. Sosiaalisen median alati muuttuvan luonteen takia sosiaalisen median käyttöä ja käyttäytymistä selvittäviä tutkimuksia tulisi toteuttaa myös jatkossa luotettavien ja relevanttien tuloksien takaamiseksi.