Luovuus kehittämistoiminnassa : Keudan oppisopimuskeskuksessa
Pulkkinen, Petra (2016)
Pulkkinen, Petra
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912620
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymään kuuluvan oppisopimuskeskuksen kehittämistoimintaa. Se on toteutettu tukemaan ja vahvistamaan kehittämistyön merkitystä kehittämis-hankkeita toteuttavassa organisaatiossa.
Opinnäytteessä pureudutaan pohtimaan hanketoiminnan roolia koulutusorganisaatiossa ja asiantunti-jayhteisössä, mutta erityisesti luovuuden merkitystä hanketoiminnassa. Tutkimuksessa tuodaan esille ne tekijät, joiden vuoksi luovasti toimiva kehittämisorganisaatio tarvitaan ja kuinka se rakennetaan. Luovan toiminnan ja arjen innovoinnin taustalla on strateginen malli luovuuden varmistamiseksi työyhteisössä. Siinä yksilön kehittämismotivaatio ja luovuus ennakoidaan jo rekrytointitilanteessa, minkä myötä organisaatio on varmistanut myös kehittämistyön puitteet ajankäytön, toiminnan vapauden ja selkeän tavoiteasetannan suhteen.
Tutkimuksessa esitellään myös työkaluja luovuuden kehittämiseksi ja varmistamiseksi koulutusorganisaation kehittämistyössä. Esitellyt luovat menetelmät ovat hyödynnettävissä myös asiakaslähtöisen koulutusorganisaation palvelutehtävässä, ja laajemmin myös yhteistyöorganisaatioiden kehittämisessä.
Kokeilukulttuurin edistämisen ja erilaisen kehittämisnäkökulman lopputuloksena oppisopimuskeskuksen toiminnassa syntyy aloitteita ja muutoksia ammatillisen koulutuksen, työllisyyden hoidon ja projek-titoiminnan kehittämiseksi. Tällaista kehityssuuntaa tarvitaan muun muassa 2017 voimaantulevan am-matillisen koulutuksen reformin toteuttamiseksi.
Opinnäytteessä pureudutaan pohtimaan hanketoiminnan roolia koulutusorganisaatiossa ja asiantunti-jayhteisössä, mutta erityisesti luovuuden merkitystä hanketoiminnassa. Tutkimuksessa tuodaan esille ne tekijät, joiden vuoksi luovasti toimiva kehittämisorganisaatio tarvitaan ja kuinka se rakennetaan. Luovan toiminnan ja arjen innovoinnin taustalla on strateginen malli luovuuden varmistamiseksi työyhteisössä. Siinä yksilön kehittämismotivaatio ja luovuus ennakoidaan jo rekrytointitilanteessa, minkä myötä organisaatio on varmistanut myös kehittämistyön puitteet ajankäytön, toiminnan vapauden ja selkeän tavoiteasetannan suhteen.
Tutkimuksessa esitellään myös työkaluja luovuuden kehittämiseksi ja varmistamiseksi koulutusorganisaation kehittämistyössä. Esitellyt luovat menetelmät ovat hyödynnettävissä myös asiakaslähtöisen koulutusorganisaation palvelutehtävässä, ja laajemmin myös yhteistyöorganisaatioiden kehittämisessä.
Kokeilukulttuurin edistämisen ja erilaisen kehittämisnäkökulman lopputuloksena oppisopimuskeskuksen toiminnassa syntyy aloitteita ja muutoksia ammatillisen koulutuksen, työllisyyden hoidon ja projek-titoiminnan kehittämiseksi. Tällaista kehityssuuntaa tarvitaan muun muassa 2017 voimaantulevan am-matillisen koulutuksen reformin toteuttamiseksi.