Lisämyynnin kehittäminen - Yritys X
Lönnqvist, Susanna (2016)
Lönnqvist, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912601
Tiivistelmä
Yritys X on Pohjois-Euroopan johtavia muotiketjuja. Yritys X:llä on yli 490 myymälää 18 mark-kinalla. Yritys X:n liikeideana on tarjota inspiroivaa ja hintansa arvoista muotia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä motivoisi yrityksen myyjiä lisämyyntiin. Työn tavoitteena on tuottaa yritykselle tietoa ja ehdotuksia siitä, miten lisämyyntiä voitaisiin kasvattaa Yritys X:llä. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti esimiestyön, myyntiosaamisen, motivoimisen, kannustavan palkitsemisen ja seurannan vaikutuksia lisämyyntiin. Teoreettinen viitekehys koostuu myynnin johtamisen, myyntiosaamisen, motivaation ja kan-nustavan palkitsemisen käsitteistä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista lähestymistapaa. Teemahaastatteluissa selvitettiin työntekijöiden motivoituneisuutta lisämyynnin tekoon. Työtä varten haastateltiin kahden eri pääkaupunkiseudulla olevan myymälän 11 työntekijää.
Tutkimuksessa selvisi, että työntekijät tarvitsevat enemmän koulutusta lisämyynnin toteutukseen. Työntekijät eivät myöskään koe saavansa riittävästi kannustusta ja palautetta esimiehiltään. Osa työntekijöistä kokee lisämyynnin vaikeaksi ja epämiellyttäväksi, osan mielestä se on helppoa ja mielekästä. Työntekijät toivovat yrityksen järjestävän erilaisia lisämyyntikilpailuja. Palkintoina heitä motivoivat sekä aineelliset että aineettomat kannustimet. Yrityksen palkitsemisjärjestelmää tulisi kehittää. Lisämyynnin kehittymistä ei juurikaan seurata, vaikka työntekijät uskovat seurannan motivoivan. Tutkimuksen perusteella yrityksen olisi tärkeää panostaa myynnin johtamiseen, esimiestyöhön, työntekijöiden kouluttamiseen ja motivointiin. Lisäksi työntekijöiden palkitseminen sekä työilmapiirin luominen ja ylläpitäminen ovat tärkeitä kehityskohteita yritykselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä motivoisi yrityksen myyjiä lisämyyntiin. Työn tavoitteena on tuottaa yritykselle tietoa ja ehdotuksia siitä, miten lisämyyntiä voitaisiin kasvattaa Yritys X:llä. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti esimiestyön, myyntiosaamisen, motivoimisen, kannustavan palkitsemisen ja seurannan vaikutuksia lisämyyntiin. Teoreettinen viitekehys koostuu myynnin johtamisen, myyntiosaamisen, motivaation ja kan-nustavan palkitsemisen käsitteistä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista lähestymistapaa. Teemahaastatteluissa selvitettiin työntekijöiden motivoituneisuutta lisämyynnin tekoon. Työtä varten haastateltiin kahden eri pääkaupunkiseudulla olevan myymälän 11 työntekijää.
Tutkimuksessa selvisi, että työntekijät tarvitsevat enemmän koulutusta lisämyynnin toteutukseen. Työntekijät eivät myöskään koe saavansa riittävästi kannustusta ja palautetta esimiehiltään. Osa työntekijöistä kokee lisämyynnin vaikeaksi ja epämiellyttäväksi, osan mielestä se on helppoa ja mielekästä. Työntekijät toivovat yrityksen järjestävän erilaisia lisämyyntikilpailuja. Palkintoina heitä motivoivat sekä aineelliset että aineettomat kannustimet. Yrityksen palkitsemisjärjestelmää tulisi kehittää. Lisämyynnin kehittymistä ei juurikaan seurata, vaikka työntekijät uskovat seurannan motivoivan. Tutkimuksen perusteella yrityksen olisi tärkeää panostaa myynnin johtamiseen, esimiestyöhön, työntekijöiden kouluttamiseen ja motivointiin. Lisäksi työntekijöiden palkitseminen sekä työilmapiirin luominen ja ylläpitäminen ovat tärkeitä kehityskohteita yritykselle.