Intensifying communication with employees : implementing feedback days at Opteam Lounais-Suomi Oy
Seppä, Tiia-Mari (2016)
Seppä, Tiia-Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912599
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia tapoja, joilla nykyistä viestintää voisi tehostaa Opteam Lounais-Suomi Oy:ssä. Työn tarkoituksena on saada vuokratyöntekijöiltä hiljaista tietoa ja palautetta avoimen keskustelun keinoin. Opinnäytetyö tutkii voidaanko uuden kommunikointimenetelmän kautta kehittää nykyistä viestintää työnantajan ja työntekijöiden välillä. Tässä opinnäytetyöraportissa nimitetään Opteam Lounais-Suomea nimellä Opteam ja täten viitataan ainostaan Opteam Lounais-Suomen toimintoihin.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osioon: teoreettiseen kirjallisuuskatsaukseen ja empiiriseen tutkimukseen. Viitekehys tälle opinnäytetyölle koostuu kolmesta pääaiheesta. Nämä aiheet ovat: organisaatioviestintä, palautteenanto sekä ryhmäkokoukset työyhteisöissä. Tämän lähestymistavan lisäksi on opinnäytetyössä käytetty tutkimuskysymyksiä teoreettisen viitekehyksen tukena.
Osana tätä tutkimusta Opteamin valikoiduille työntekijöille järjestettiin kaksi palautteenantopäivää toukokuussa 2016. Täten opinnäytetyö on toiminnallinen viitaten käytännön toteutukseen. Palautepäivien tarkoituksena oli antaa vuokratyöntekijöille mahdollisuus palautteenantoon ryhmissä suoraan työnantajalle. Yksi tämän hankkeen päätavoitteista oli myös havainnoida, nouseeko vertaistuen sekä työnantajan edustajan läsnäolon avustuksella esille ongelmakohtia työhön liittyen, joita ei nykyisten viestintämenetelmien avulla kerrottaisi.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että palautepäivät koettiin hyödyllisiksi molempien työnantajan, että työntekijöiden näkökulmista. Tulokset osoittivat, että työntekijät ovat valmiita antamaan työnantajalleen palautetta, josta Opteamin on mahdollista hyötyä. Tämän tutkimuksen tulokset myös osoittavat, että työntekijätkin hyötyivät palautepäivistä. Tutkimustulokset osoittavat, että viestintää voidaan tehostaa järjestämällä palautteenantomahdollisuuksia Opteamin työntekijöille.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osioon: teoreettiseen kirjallisuuskatsaukseen ja empiiriseen tutkimukseen. Viitekehys tälle opinnäytetyölle koostuu kolmesta pääaiheesta. Nämä aiheet ovat: organisaatioviestintä, palautteenanto sekä ryhmäkokoukset työyhteisöissä. Tämän lähestymistavan lisäksi on opinnäytetyössä käytetty tutkimuskysymyksiä teoreettisen viitekehyksen tukena.
Osana tätä tutkimusta Opteamin valikoiduille työntekijöille järjestettiin kaksi palautteenantopäivää toukokuussa 2016. Täten opinnäytetyö on toiminnallinen viitaten käytännön toteutukseen. Palautepäivien tarkoituksena oli antaa vuokratyöntekijöille mahdollisuus palautteenantoon ryhmissä suoraan työnantajalle. Yksi tämän hankkeen päätavoitteista oli myös havainnoida, nouseeko vertaistuen sekä työnantajan edustajan läsnäolon avustuksella esille ongelmakohtia työhön liittyen, joita ei nykyisten viestintämenetelmien avulla kerrottaisi.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että palautepäivät koettiin hyödyllisiksi molempien työnantajan, että työntekijöiden näkökulmista. Tulokset osoittivat, että työntekijät ovat valmiita antamaan työnantajalleen palautetta, josta Opteamin on mahdollista hyötyä. Tämän tutkimuksen tulokset myös osoittavat, että työntekijätkin hyötyivät palautepäivistä. Tutkimustulokset osoittavat, että viestintää voidaan tehostaa järjestämällä palautteenantomahdollisuuksia Opteamin työntekijöille.