Kansallispuistokävijät tuotekehityksen lähteenä : case Etelä-Konneveden ja Tiilikkajärven kansallispuistot
Blåfield, Paula (2016)
Blåfield, Paula
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912554
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Kansallispuistomatkalla hyvinvointiin –hanke, joka kehittää uusia matkailupalvelutuotteita Etelä-Konneveden ja Tiilikkajärven kansallispuistoihin. Työssä selvitettiin kyselytutkimuksen avulla kansallispuistojen kävijöiltä mistä ja millaisista palveluista he ovat kiinnostuneita ja paljonko he ovat niistä valmiita maksamaan. Tutkimus toteutettiin Wepropol –kyselynä ja se oli avoinna Luontoon.fi –sivustolla sekä kansallispuistojen omilla Facebook-sivuilla aikavälillä 25.2.-13.3.2016.
Kyselyyn tuli 102 vastausta. Tyypillinen vastaaja oli 40-59-vuotias henkilö, joka asuu Pohjois-Savossa. 25 prosenttia vastaajista oli kiinnostunut välinevuokrauspalveluista, joissa toivottiin vesistössä käytettävää välineistöä. Toinen 25 prosenttia oli kiinnostunut ruokailu- ja kahvilapalveluista, joissa toivottiin kioskia tai kahvilaa, sekä paikallisia tuotteita. 14 prosenttia oli kiinnostunut ohjelmapalveluista ja opastetuista retkistä, joissa toivottiin vesiteitse tehtäviä ja historiateemaisia retkiä. 13 prosenttia oli kiinnostunut majoituspalveluista, joissa toivottiin edullista ja vaatimatonta mökkimajoitusta. 10 prosenttia oli kiinnostunut risteilyistä, joissa toivottiin ruokailua ja rantautumista risteilyn aikana. 14 prosenttia halusivat jotain muuta tai ei minkäänlaisia palveluita. Kaikkien palveluiden kohdalla enemmistö olisi valmis maksamaan palveluista alle 40 euroa tai 40-79 euroa.
Tutkimusraportti jakautuu teoreettiseen viitekehykseen ja käytännön osioon. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kansallispuistoja matkailukohteena ja esitetään asiakaslähtöisen matkailutuotteen ja tuotekehityksen perusteita. Tutkimusosiossa käydään läpi kuinka tutkimus toteutettiin ja esitetään sen tulokset.
Kyselyyn tuli 102 vastausta. Tyypillinen vastaaja oli 40-59-vuotias henkilö, joka asuu Pohjois-Savossa. 25 prosenttia vastaajista oli kiinnostunut välinevuokrauspalveluista, joissa toivottiin vesistössä käytettävää välineistöä. Toinen 25 prosenttia oli kiinnostunut ruokailu- ja kahvilapalveluista, joissa toivottiin kioskia tai kahvilaa, sekä paikallisia tuotteita. 14 prosenttia oli kiinnostunut ohjelmapalveluista ja opastetuista retkistä, joissa toivottiin vesiteitse tehtäviä ja historiateemaisia retkiä. 13 prosenttia oli kiinnostunut majoituspalveluista, joissa toivottiin edullista ja vaatimatonta mökkimajoitusta. 10 prosenttia oli kiinnostunut risteilyistä, joissa toivottiin ruokailua ja rantautumista risteilyn aikana. 14 prosenttia halusivat jotain muuta tai ei minkäänlaisia palveluita. Kaikkien palveluiden kohdalla enemmistö olisi valmis maksamaan palveluista alle 40 euroa tai 40-79 euroa.
Tutkimusraportti jakautuu teoreettiseen viitekehykseen ja käytännön osioon. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kansallispuistoja matkailukohteena ja esitetään asiakaslähtöisen matkailutuotteen ja tuotekehityksen perusteita. Tutkimusosiossa käydään läpi kuinka tutkimus toteutettiin ja esitetään sen tulokset.