Kenttäeditorin kehittämistutkimus : Case: Kinahmi Games Oy
Lindström, Kim (2016)
Lindström, Kim
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912551
Tiivistelmä
Kinahmi Games Oy julkaisi elokuussa 2015 pelin nimeltä Galactic Conquerors. Pelin kenttien tekemiseen ei ollut erillistä ohjelmaa, minkä takia kenttien tekeminen oli hankalaa. Valmiin kenttäeditorin tehtävä oli helpottaa toimeksiantajaa kenttien suunnitellussa ja toteuttamisessa sekä mahdollistaa pelaajille työkalu, jolla he voivat tehdä omia kenttiä peliin. Tavoitteena oli saada peliin parempia kenttiä ja lisää sisältöä.
Opinnäytetyö toteutettiin ohjelmiston kehittämistutkimuksena. Projektin aikana käydyt palaverit ja keskustelut toimeksiantajan kanssa, pelin ominaisuuksien tutkiminen ja muiden pelien kenttäeditorien tarkastelu auttoivat kenttäeditorin määrittelyssä, suunnittelussa ja toteutuksessa.
Kenttäeditorin kehittäminen aloitettiin tarvittavien ja haluttujen ominaisuuksien määrittelyllä, minkä jälkeen valittiin toteuttamiseen sopivimmat ohjelmistot ja tekniikat. Kenttäeditori ohjelmoitiin vaatimusten mukaiseksi. Kaikki ominaisuudet testattiin ja korjattiin löydettyjä ongelmakohtia, jotka liittyivät sekä käytettävyyteen että konkreettisiin virheisiin. Lopuksi tuote esiteltiin toimeksiantajalle ja projekti päätettiin.
Projektista saatiin tulokseksi valmis kenttäeditori toimeksiantajalle. Projekti oli onnistunut lukuisista ongelmista huolimatta. Etenkin ajankäytössä ja projektin ominaisuuksien rajaamisessa oli haasteita.
Opinnäytetyö toteutettiin ohjelmiston kehittämistutkimuksena. Projektin aikana käydyt palaverit ja keskustelut toimeksiantajan kanssa, pelin ominaisuuksien tutkiminen ja muiden pelien kenttäeditorien tarkastelu auttoivat kenttäeditorin määrittelyssä, suunnittelussa ja toteutuksessa.
Kenttäeditorin kehittäminen aloitettiin tarvittavien ja haluttujen ominaisuuksien määrittelyllä, minkä jälkeen valittiin toteuttamiseen sopivimmat ohjelmistot ja tekniikat. Kenttäeditori ohjelmoitiin vaatimusten mukaiseksi. Kaikki ominaisuudet testattiin ja korjattiin löydettyjä ongelmakohtia, jotka liittyivät sekä käytettävyyteen että konkreettisiin virheisiin. Lopuksi tuote esiteltiin toimeksiantajalle ja projekti päätettiin.
Projektista saatiin tulokseksi valmis kenttäeditori toimeksiantajalle. Projekti oli onnistunut lukuisista ongelmista huolimatta. Etenkin ajankäytössä ja projektin ominaisuuksien rajaamisessa oli haasteita.