Työharjoittelun aikainen viestintä : Viestinnän merkitys työelämäsuhteille ja onnistunut ohjaus ammattikorkeakoulussa
Pohjanlahti, Eveliina (2016)
Pohjanlahti, Eveliina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912531
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia työharjoittelun aikaisia prosesseja ja niiden kehittämismahdollisuuksia. Opiskelijoille järjestetyn kyselyn, työnantajilta kootun palautteen sekä alan kirjallisuuden pohjalta on tehty päätelmiä siitä, kuinka näitä prosesseja voidaan kehittää.
Opiskelijoiden ja työnantajien vastauksiin perustuen työ keskittyy erityisesti siihen, kuinka tehostetummalla ja tavoitteellisemmalla toimijoiden välisellä keskinäisviestinnällä, joka tapahtuu tarkoituksenmukaisten kanavien välityksellä, voidaan tyydyttää eri intressejä ja saavuttaa parempia tuloksia. Tämän todentamiseksi käydään läpi opiskelijoiden vastaukset kohta kohdalta ja työnantajapalaute teemoittain ja esitellään näistä nousevia kysymyksiä ja ehdotuksia.
Työssä esitellään työyhteisöjen toiminnan, viestintätapojen ja viestinnän suunnittelun teoriaa. Nykyaikaisen yhteisöviestinnän ydintoimintona nähdään verkkoon sijoittuva viestintä ja sen sosiaaliset verkostot. Työssä painotetaan tämän oleellisuutta jokaisen yhteisön ja yhteistyömuodon kannalta.
Työssä esitellään myös ohjauksen teoriaa. Yhtenä keskeisenä ajatuksena on, että ohjaustoimintojen pitäisi olla koordinoidumpi, vuorovaikutteisempi ja aktiivisempi kokonaisuus työharjoittelun aikana.
Lopuksi kerrotaan sosiaalisten verkostojen mahdollisuuksista työharjoittelun aikaisen viestinnän järjestämiseksi ja esitellään myös mobiilialustoilla tapahtuvaa viestintää.
Päätelmissä pohditaan, kuinka työharjoitteluprosessia voidaan viedä eteenpäin ja viestinnän keinoja harjoittelun aikana edelleen kehittää. Tavoitteena on vuorovaikutteinen työelämäyhteistyö opiskelijan, oppilaitoksen ja työelämäkumppanin kesken.
Opiskelijoiden ja työnantajien vastauksiin perustuen työ keskittyy erityisesti siihen, kuinka tehostetummalla ja tavoitteellisemmalla toimijoiden välisellä keskinäisviestinnällä, joka tapahtuu tarkoituksenmukaisten kanavien välityksellä, voidaan tyydyttää eri intressejä ja saavuttaa parempia tuloksia. Tämän todentamiseksi käydään läpi opiskelijoiden vastaukset kohta kohdalta ja työnantajapalaute teemoittain ja esitellään näistä nousevia kysymyksiä ja ehdotuksia.
Työssä esitellään työyhteisöjen toiminnan, viestintätapojen ja viestinnän suunnittelun teoriaa. Nykyaikaisen yhteisöviestinnän ydintoimintona nähdään verkkoon sijoittuva viestintä ja sen sosiaaliset verkostot. Työssä painotetaan tämän oleellisuutta jokaisen yhteisön ja yhteistyömuodon kannalta.
Työssä esitellään myös ohjauksen teoriaa. Yhtenä keskeisenä ajatuksena on, että ohjaustoimintojen pitäisi olla koordinoidumpi, vuorovaikutteisempi ja aktiivisempi kokonaisuus työharjoittelun aikana.
Lopuksi kerrotaan sosiaalisten verkostojen mahdollisuuksista työharjoittelun aikaisen viestinnän järjestämiseksi ja esitellään myös mobiilialustoilla tapahtuvaa viestintää.
Päätelmissä pohditaan, kuinka työharjoitteluprosessia voidaan viedä eteenpäin ja viestinnän keinoja harjoittelun aikana edelleen kehittää. Tavoitteena on vuorovaikutteinen työelämäyhteistyö opiskelijan, oppilaitoksen ja työelämäkumppanin kesken.