Yhteistyötä yli hallintorajojen? : Verkoston näkemyksiä monialaisesta yhteispalvelusta
Hämäläinen, Sanna (2016)
Hämäläinen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812454
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Työllisyyden kuntakokeilu, joka toteutti hankemuotoisena työllistymistä edistäviä palveluja vuosina 2012–2015. Vuoden 2015 alussa voimaan astunut laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta lakisääteisti työvoiman palvelukeskusten toiminnan sekä uudisti jo olemassa olevaa palvelurakennetta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä lain mukaisiin palveluihin sidoksissa olevilta eri toimijoilta ajatuksia monialaisesta yhteispalvelusta. Tavoitteena oli realisoida näkemyseroja ja yhtenäisiä ajattelumalleja sekä luoda niiden pohjalta yhteenveto, jota voidaan hyödyntää myös tulevien palvelujen suunnittelussa ja konkreettisessa toteutuksessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella yhdessä toimeksiantajan kanssa valituilta vastaajilta kohdentaen kysymyksiä lain sisällöllisiin haasteisiin, sen tuomiin muutoksiin ja vielä avoimeksi jääneisiin kohtiin käytännön toteutuksen kannalta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Monialaisen yhteispalvelun onnistumisen edellytyksenä nähdään sujuva ja tiivis yhteistyö palvelua tuottavien organisaatioiden välillä. Uusi yhteistoimintamalli luo mahdollisuuksia toiminnan kehittämiselle ja palvelujen tehostamiselle. Kyselyn toteutushetkellä selkeä ohjeistus lain käytännön toteutuksesta paikallistasolla puuttui ja vastaajia huolestutti asiakasmäärän kasvun vaikutukset asiakastyöhön. Lain tuomien muutosten arvioiminen koettiin osittain hankalaksi, sillä kysely toteutettiin melko aikaisessa vaiheessa suhteessa lain voimaan astumiseen.
Johtopäätöksenä tulosten sekä lähdemateriaalin pohjalta voidaan todeta, että työllistymisen edistämiseksi ollaan kaiken kaikkiaan kokoamassa varsin toimivaa palvelumallia. Kyseessä on kuitenkin muuttuva ilmiö ja osa asioista konkretisoituu vasta käytännön työssä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella yhdessä toimeksiantajan kanssa valituilta vastaajilta kohdentaen kysymyksiä lain sisällöllisiin haasteisiin, sen tuomiin muutoksiin ja vielä avoimeksi jääneisiin kohtiin käytännön toteutuksen kannalta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Monialaisen yhteispalvelun onnistumisen edellytyksenä nähdään sujuva ja tiivis yhteistyö palvelua tuottavien organisaatioiden välillä. Uusi yhteistoimintamalli luo mahdollisuuksia toiminnan kehittämiselle ja palvelujen tehostamiselle. Kyselyn toteutushetkellä selkeä ohjeistus lain käytännön toteutuksesta paikallistasolla puuttui ja vastaajia huolestutti asiakasmäärän kasvun vaikutukset asiakastyöhön. Lain tuomien muutosten arvioiminen koettiin osittain hankalaksi, sillä kysely toteutettiin melko aikaisessa vaiheessa suhteessa lain voimaan astumiseen.
Johtopäätöksenä tulosten sekä lähdemateriaalin pohjalta voidaan todeta, että työllistymisen edistämiseksi ollaan kaiken kaikkiaan kokoamassa varsin toimivaa palvelumallia. Kyseessä on kuitenkin muuttuva ilmiö ja osa asioista konkretisoituu vasta käytännön työssä.