Sähköurakoitsijan laadunhallintajärjestelmä
Parviainen, Jari (2016)
Parviainen, Jari
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812437
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tehdä Sotkamon Sähkötyölle tarkoituksen mukainen laadunhallinta- järjestelmä sekä toiminnanohjauskäsikirja. Ohjeina olivat aihetta käsittelevä kirjallisuus, SFS-EN 9004-standardi, sekä Henkilö- ja yritysarviointi SETI Oy: n laatima sähköura- koitsijoille suunnattu toiminnanohjauskäsikirjan malli.
Opinnäytetyön perustana on käytetty SFS-EN ISO 9004- standardia Organisaation johtaminen jatkuvaan menestykseen. Laadunhallintajärjestelmä on osa yritysten jatkuvaa kehitys- työtä, jotta se pysyisi yhä tiukkenevassa kilpailussa mukana. Hyvin monet yritykset vaativat tarjouspyynnöissään jonkin- laista laadunhallintajärjestelmää osoittamaan yrityksen kykyä toimia laadukkaasti. Laadunhallintajärjestelmä ei pelkästään takaa yrityksen laadukasta toimintaa, vaan se vaatii myös konkreettisia toimia yrityksen sisällä: jokaisen työntekijän on sitouduttava yrityksen laadunhallintaan.
Sotkamon Sähkötyön laadunhallintajärjestelmä tehtiin PK-yrityksien ja sähköurakointi liiketoiminnan kannalta katsottuna. Tulokseksi saatiin toiminnanohjauskäsikirja, jonka pohjana oli SETI Oy:n malli toiminnanohjauskäsikirjan tekemiseen. Opinnäytetyön liitteenä oleva toiminnanohjaus- käsikirja on rajattu julkiseen versioon, yrityksen sisäinen versio tulee tehtäväksi lähitulevaisuudessa.
Yrityksen laadunhallinnan kehitystyö jatkuvaan menestykseen on aloitettu, työtä on vielä paljon ja mahdollinen sertifiointi on kaukainen kuva, mutta jo laadunhal-lintajärjestelmän toteutuminen pienessä yrityksessä on iso asia. Laadunhallintajärjestelmä tulee olemaan Sotkamon Sähkötyölle merkittävä kilpailu etu tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön perustana on käytetty SFS-EN ISO 9004- standardia Organisaation johtaminen jatkuvaan menestykseen. Laadunhallintajärjestelmä on osa yritysten jatkuvaa kehitys- työtä, jotta se pysyisi yhä tiukkenevassa kilpailussa mukana. Hyvin monet yritykset vaativat tarjouspyynnöissään jonkin- laista laadunhallintajärjestelmää osoittamaan yrityksen kykyä toimia laadukkaasti. Laadunhallintajärjestelmä ei pelkästään takaa yrityksen laadukasta toimintaa, vaan se vaatii myös konkreettisia toimia yrityksen sisällä: jokaisen työntekijän on sitouduttava yrityksen laadunhallintaan.
Sotkamon Sähkötyön laadunhallintajärjestelmä tehtiin PK-yrityksien ja sähköurakointi liiketoiminnan kannalta katsottuna. Tulokseksi saatiin toiminnanohjauskäsikirja, jonka pohjana oli SETI Oy:n malli toiminnanohjauskäsikirjan tekemiseen. Opinnäytetyön liitteenä oleva toiminnanohjaus- käsikirja on rajattu julkiseen versioon, yrityksen sisäinen versio tulee tehtäväksi lähitulevaisuudessa.
Yrityksen laadunhallinnan kehitystyö jatkuvaan menestykseen on aloitettu, työtä on vielä paljon ja mahdollinen sertifiointi on kaukainen kuva, mutta jo laadunhal-lintajärjestelmän toteutuminen pienessä yrityksessä on iso asia. Laadunhallintajärjestelmä tulee olemaan Sotkamon Sähkötyölle merkittävä kilpailu etu tulevaisuudessa.