Prosessien tehostaminen: Uuden asiakkaan vastaanotto -prosessi : case: Yritys X
Hakanpää, Amanda (2016)
Hakanpää, Amanda
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812396
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee prosesseja ja niiden tehostamiskeinoja. Työ on tehty toimeksiantona yritykselle Z, joka toimii toimialalla Y. Toimeksiantajayritys Z on yrityksen X tytäryhtiö. Kohdeyritys pidetään työssä liikesalaisuuksien vuoksi tuntemattomana. Yritys on yksi alansa menestyksekkäimpiä organisaatioita.
Tutkimus lähti liikkeelle kohdeyrityksen tarpeesta tehostaa prosessejaan ja selvittää etenkin sen prosessin ongelmakohdat, jossa uudet asiakkaat keskittävät palveluitaan kohdeyritykseen. Tavoitteena oli arvioida prosessi kokonaisuudessaan ja sujuvoittaa sen toimintoja.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu prosessin käsitteestä, sen tehostamiskeinoista, mittaamisesta, tunnistamisesta ja jaottelusta sekä prosessijohtamisesta. Työn empiirinen osuus puolestaan koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jossa teoriaosuudessa löydettyjen tehostamiskeinojen avulla on pyritty löytämään prosessin ongelmakohdat.
Kiristynyt markkinatilanne vaatii yrityksiä säästämään kustannuksistaan ja keskittämisestä on löydetty yksi ratkaisu tähän. Aihe on ajankohtainen ja työn kautta kohdeyritys saa konkreettista tietoa prosessinsa nykytilasta. Lisäksi työstä on hyötyä muille prosessien kehittämisestä kiinnostuneille lukijoille.
Tutkimuksen myötä havaittiin, että kohdeyrityksen viestintä ja prosessin toimijoiden roolit ovat epäselvät. Työssä annettiin kehitysehdotus viestinnän tehostamiseksi ja jaettiin prosessin toimijoiden roolit uusiksi. Tuloksena oli yhä toimivampi ja tehokkaampi kokonaisprosessi.
Tutkimus lähti liikkeelle kohdeyrityksen tarpeesta tehostaa prosessejaan ja selvittää etenkin sen prosessin ongelmakohdat, jossa uudet asiakkaat keskittävät palveluitaan kohdeyritykseen. Tavoitteena oli arvioida prosessi kokonaisuudessaan ja sujuvoittaa sen toimintoja.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu prosessin käsitteestä, sen tehostamiskeinoista, mittaamisesta, tunnistamisesta ja jaottelusta sekä prosessijohtamisesta. Työn empiirinen osuus puolestaan koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jossa teoriaosuudessa löydettyjen tehostamiskeinojen avulla on pyritty löytämään prosessin ongelmakohdat.
Kiristynyt markkinatilanne vaatii yrityksiä säästämään kustannuksistaan ja keskittämisestä on löydetty yksi ratkaisu tähän. Aihe on ajankohtainen ja työn kautta kohdeyritys saa konkreettista tietoa prosessinsa nykytilasta. Lisäksi työstä on hyötyä muille prosessien kehittämisestä kiinnostuneille lukijoille.
Tutkimuksen myötä havaittiin, että kohdeyrityksen viestintä ja prosessin toimijoiden roolit ovat epäselvät. Työssä annettiin kehitysehdotus viestinnän tehostamiseksi ja jaettiin prosessin toimijoiden roolit uusiksi. Tuloksena oli yhä toimivampi ja tehokkaampi kokonaisprosessi.