Lähiruoka osana liiketoimintaa : Case Kahvila Linnan Veräjä
Järvinen, Saana (2016)
Järvinen, Saana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812354
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kahvila Linnan Veräjä voisi kehittää liike-toimintaansa lähiruoan suhteen ja millaisia edellytyksiä lähiruokaan erikoistuminen vaatii. Lisäksi työssä kartoitettiin tekijöitä, jotka vaikuttavat lähiruoan kulutukseen, sekä yleistä mielipidettä lähiruoasta Jämsän seudulla.
Työ toteutettiin case-tutkimuksena hyödyntäen määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin survey-tutkimusta ja havainnointia. Tuot-tajille ja kuluttajille suunnattua sähköisen kyselyn linkkiä jaettiin Jämsek Oy:n internetsi-vuilla ja sosiaalisessa mediassa. Sähköisen kyselyn linkki lähetettiin myös sähköpostitse 105 toimijalle, jotka vaikuttavat Jämsän seudulla. Kyselyn linkki oli avoinna 12.2.–1.3.2016, jolloin vastauksia kertyi 83 kappaletta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että erilaisille lähiruokatuotteille on kysyntää. Suurimpana haasteena lähiruokatuotteiden kuluttamiseen nähdään saavutettavuus ja saatavuus. Tutkimustuloksista käy ilmi, että niin kuluttajat kuin tuottajatkin kaipaavat alueelle lähi-ruokaan erikoistunutta kauppaa.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksessa saatuja tuloksia suunnitellessaan liiketoi-minnan kehittämistä lähiruoan suhteen. Opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle tietoa, mitä edellytyksiä lähiruokaan erikoistuminen vaatii, ja kehitysehdotuksia, miten ottaa lähiruoka osaksi liiketoimintaa.
Työ toteutettiin case-tutkimuksena hyödyntäen määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin survey-tutkimusta ja havainnointia. Tuot-tajille ja kuluttajille suunnattua sähköisen kyselyn linkkiä jaettiin Jämsek Oy:n internetsi-vuilla ja sosiaalisessa mediassa. Sähköisen kyselyn linkki lähetettiin myös sähköpostitse 105 toimijalle, jotka vaikuttavat Jämsän seudulla. Kyselyn linkki oli avoinna 12.2.–1.3.2016, jolloin vastauksia kertyi 83 kappaletta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että erilaisille lähiruokatuotteille on kysyntää. Suurimpana haasteena lähiruokatuotteiden kuluttamiseen nähdään saavutettavuus ja saatavuus. Tutkimustuloksista käy ilmi, että niin kuluttajat kuin tuottajatkin kaipaavat alueelle lähi-ruokaan erikoistunutta kauppaa.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksessa saatuja tuloksia suunnitellessaan liiketoi-minnan kehittämistä lähiruoan suhteen. Opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle tietoa, mitä edellytyksiä lähiruokaan erikoistuminen vaatii, ja kehitysehdotuksia, miten ottaa lähiruoka osaksi liiketoimintaa.