Kahvila- ja käsityöpalveluiden kysyntä Jyväskylässä : Case: Käsityökahvila
Anttonen, Hermanni; Haikonen, Niina (2016)
Anttonen, Hermanni
Haikonen, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812341
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisille kahvila- tai käsityöpalveluille Jyväskylässä on kysyntää. Tutkimuksen taustalla oli tutkijoiden oma liikeidea kahvilalle, joka tarjoaa myös erilaisia käsityöpalveluita. Ennen yrityksen perustamista haluttiin selvittää, ollaanko Jyväskylän nykyiseen kahvilatarjontaan tyytyväisiä vai toivotaanko kaupunkiin jotain uutta.
Markkinatutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa kartoitettiin ryhmähaastattelulla nuorten kuluttajien kahvila- ja ostoskäyttäytymistä sekä toiveita uusien palveluiden suhteen. Toisessa osassa selvitettiin yritykselle suunniteltujen palveluiden kysyntää suuremman vastaajajoukon avulla. Tutkimuksen jälkimmäinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena.
Tutkimuksessa ilmeni, että vaikka uusia kahvilapalveluita kaivattiin lisää, oltiin Jyväskylän kahvilatarjontaan suhteellisen tyytyväisiä. Käsityöpalveluiden tarpeesta vastauksissa oli hajontaa. Käsitöitä harrastavat toivoivat uusia palveluita Jyväskylään, mutta osa vastaajista ei ollut niistä lainkaan kiinnostunut. Sosiaaliset aspektit nousivat tärkeäksi tekijäksi kahvilan valinnassa, mutta myös muut tekijät, kuten sijainti, hinta sekä palvelun ja tuotteiden laatu, vaikuttivat niin kahvilan kuin tuotteiden ostopaikankin valintaan.
Markkinatutkimuksen pohjalta ei vielä kannata perustaa uutta yritystä tutkimatta ensin enemmän kuluttajien toiveita ja ostokäyttäytymistä. Vaikka tulosten perusteella kysyntää suunnitelluille palveluille näyttäisi olevan, on Jyväskylän alueella paljon kilpailua, ja yrityksen tuotesuunnittelun ja asiakassegmentoinnin suhteen tulee vielä tehdä tarkistuksia. Opinnäytetyössä selviää, että vaikka uuden yrityksen perustamisessa on Jyväskylässä haasteita, on liikeideassa kuitenkin potentiaalia toimivaan yritykseen.
Markkinatutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa kartoitettiin ryhmähaastattelulla nuorten kuluttajien kahvila- ja ostoskäyttäytymistä sekä toiveita uusien palveluiden suhteen. Toisessa osassa selvitettiin yritykselle suunniteltujen palveluiden kysyntää suuremman vastaajajoukon avulla. Tutkimuksen jälkimmäinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena.
Tutkimuksessa ilmeni, että vaikka uusia kahvilapalveluita kaivattiin lisää, oltiin Jyväskylän kahvilatarjontaan suhteellisen tyytyväisiä. Käsityöpalveluiden tarpeesta vastauksissa oli hajontaa. Käsitöitä harrastavat toivoivat uusia palveluita Jyväskylään, mutta osa vastaajista ei ollut niistä lainkaan kiinnostunut. Sosiaaliset aspektit nousivat tärkeäksi tekijäksi kahvilan valinnassa, mutta myös muut tekijät, kuten sijainti, hinta sekä palvelun ja tuotteiden laatu, vaikuttivat niin kahvilan kuin tuotteiden ostopaikankin valintaan.
Markkinatutkimuksen pohjalta ei vielä kannata perustaa uutta yritystä tutkimatta ensin enemmän kuluttajien toiveita ja ostokäyttäytymistä. Vaikka tulosten perusteella kysyntää suunnitelluille palveluille näyttäisi olevan, on Jyväskylän alueella paljon kilpailua, ja yrityksen tuotesuunnittelun ja asiakassegmentoinnin suhteen tulee vielä tehdä tarkistuksia. Opinnäytetyössä selviää, että vaikka uuden yrityksen perustamisessa on Jyväskylässä haasteita, on liikeideassa kuitenkin potentiaalia toimivaan yritykseen.