Self-determination on internal social media
Ågren, Henri (2016)
Ågren, Henri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten eri itseohjautuvuustekijät vaikuttavat yrityksen sisäisen sosiaalisen median käyttöön. Tätä kautta pyrittiin tunnistamaan erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat ihmisen sitoutumiseen ja motivaatioon sisäistä sosiaalista mediaa käytettäessä. Sisäisen sosiaalisen median työkaluna toimi Yammer. Yammer oli virallisesti lanseerattu yritykseen, mutta siitä haluttiin tehokkaampi alusta tiedon yhtenäistämisen jakamiseksi. Tutkimusongelmana olikin tunnistaa ne itseohjautuvuustekijät, jotka edistävät Yammerin laajempaa ja aktiivisempaa käyttöä työntekijöiden keskuudessa.
Tutkimusote oli laadullinen, jotta syvällinen ymmärrys ilmiöstä saavutettaisiin. Aineiston keräämisessä käytettiin teemahaastattelua, jonka haastattelurunko muodostettiin tietoperustan avulla sekä tutkimuksessa käytettävän teorian pohjalta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, koska tavoitteena oli antaa painoarvoa haastateltaville ja heidän näkemyksilleen Yammerin käytön lisäämisessä.
Tutkimuksen tulokset esiteltiin sanallisesti. Tuloksissa korostui erityisesti se, että Yammer oli aktiivisesti työntekijöiden tietoisuudessa, mutta omat työtehtävät sekä yleinen haluamattomuus käyttää ohjelmaa korostuivat. Lisäksi huomattiin, että sosiaalista mediaa työn ulkopuolella aktiivisemmin käyttävät hakeutuivat omaehtoisemmin myös Yammeriin.
Tulosten perusteella pystyttiinkin toteamaan, miten eri tekijät vaikuttavat itseohjautuvuuteen ja näin yrityksen työntekijöihin Yammerin käytössä. Oli havaittavissa sisäisiä ja ulkoisia motivaatiotekijöitä, jotka lisäävät tai vähentävät itseohjautuvuutta. Jatkotutkimuksissa olisikin hyvä tarkastella laajemmin kulttuurin ja viestinnän merkitystä itseohjautuvuudessa.
Tutkimusote oli laadullinen, jotta syvällinen ymmärrys ilmiöstä saavutettaisiin. Aineiston keräämisessä käytettiin teemahaastattelua, jonka haastattelurunko muodostettiin tietoperustan avulla sekä tutkimuksessa käytettävän teorian pohjalta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, koska tavoitteena oli antaa painoarvoa haastateltaville ja heidän näkemyksilleen Yammerin käytön lisäämisessä.
Tutkimuksen tulokset esiteltiin sanallisesti. Tuloksissa korostui erityisesti se, että Yammer oli aktiivisesti työntekijöiden tietoisuudessa, mutta omat työtehtävät sekä yleinen haluamattomuus käyttää ohjelmaa korostuivat. Lisäksi huomattiin, että sosiaalista mediaa työn ulkopuolella aktiivisemmin käyttävät hakeutuivat omaehtoisemmin myös Yammeriin.
Tulosten perusteella pystyttiinkin toteamaan, miten eri tekijät vaikuttavat itseohjautuvuuteen ja näin yrityksen työntekijöihin Yammerin käytössä. Oli havaittavissa sisäisiä ja ulkoisia motivaatiotekijöitä, jotka lisäävät tai vähentävät itseohjautuvuutta. Jatkotutkimuksissa olisikin hyvä tarkastella laajemmin kulttuurin ja viestinnän merkitystä itseohjautuvuudessa.