Sosiaalisen median käyttö jyväskyläläisissä tilitoimistoissa
Kastegren, Kati (2016)
Kastegren, Kati
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812328
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin jyväskyläläisten tilitoimistojen sosiaalisen median käyttöä. Tutkimusongelmana oli selvittää, millä tavoin jyväskyläläiset tilitoimistot näkyvät sosiaalisessa mediassa. Alaongelmina olivat, mitä syitä tilitoimistoilla on käyttää sosiaalista mediaa, mitä hyötyjä sosiaalisen median käyttö on tuonut tilitoimistoille ja mitä haasteita, vaatimuksia ja osaamista sosiaalisen median käyttö asettaa tilitoimistoille.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella tutkimusotteella. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin Internetistä Google-hakujen ja tilitoimistojen kotisivujen kautta. Tutkittavia tilitoimistoja oli yhteensä 168. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kuutta tilitoimiston edustajaa. Tilitoimistot valittiin kolmesta eri kokoluokasta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että jyväskyläläiset tilitoimistot käyttivät hyvin vähän sosiaalista mediaa. Suurilla tilitoimistoilla sosiaalisen median käyttö oli pienempiä tilitoimistoja ylei-sempää. Tilitoimistojen yleisimmät syyt olla sosiaalisessa mediassa liittyivät tiedottamiseen sekä näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämiseen. Hyötynä nähtiin muun muassa potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen. Sosiaalisen median tuomat haasteet liittyivät enimmäkseen sisällön tuottamiseen, ja sen vaatimukseksi koettiin muun muassa jatkuva ajan tasalla pysyminen. Tulosten mukaan sosiaalisen median käyttö vaati tilitoimistoissa etenkin viestintäosaamista.
Tutkimustuloksilla voidaan innostaa tilitoimistoja liittymään sosiaaliseen mediaan ja näkemään sen tuomat mahdollisuudet. Aiheeseen liittyvä jatkotutkimus voitaisiin tehdä tilitoimistoihin, jotka eivät vielä käytä sosiaalista mediaa. Tilitoimistoille voitaisiin laatia suunnitelma, jonka avulla sosiaalinen media otettaisiin käyttöön.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella tutkimusotteella. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin Internetistä Google-hakujen ja tilitoimistojen kotisivujen kautta. Tutkittavia tilitoimistoja oli yhteensä 168. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kuutta tilitoimiston edustajaa. Tilitoimistot valittiin kolmesta eri kokoluokasta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että jyväskyläläiset tilitoimistot käyttivät hyvin vähän sosiaalista mediaa. Suurilla tilitoimistoilla sosiaalisen median käyttö oli pienempiä tilitoimistoja ylei-sempää. Tilitoimistojen yleisimmät syyt olla sosiaalisessa mediassa liittyivät tiedottamiseen sekä näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämiseen. Hyötynä nähtiin muun muassa potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen. Sosiaalisen median tuomat haasteet liittyivät enimmäkseen sisällön tuottamiseen, ja sen vaatimukseksi koettiin muun muassa jatkuva ajan tasalla pysyminen. Tulosten mukaan sosiaalisen median käyttö vaati tilitoimistoissa etenkin viestintäosaamista.
Tutkimustuloksilla voidaan innostaa tilitoimistoja liittymään sosiaaliseen mediaan ja näkemään sen tuomat mahdollisuudet. Aiheeseen liittyvä jatkotutkimus voitaisiin tehdä tilitoimistoihin, jotka eivät vielä käytä sosiaalista mediaa. Tilitoimistoille voitaisiin laatia suunnitelma, jonka avulla sosiaalinen media otettaisiin käyttöön.