Läpinäkyvä dokumentointi lastensuojelun sosiaalityössä
Mäkinen, Pauliina (2016)
Mäkinen, Pauliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712322
Tiivistelmä
Yhteiskunnan alati muuttuessa myös kansalaisten ongelmat muuttuvat ja moninaistuvat. Lastensuojelun sosiaalityössä kohdataan uusia haasteita sekä työelämän asettamien vaatimusten että haastavampien asiakkuuksien vuoksi. Lastensuojelutyön tulee vastata haasteisiin pääosin samoilla resursseilla kuin aiemmin. Muutosta ja tehokkuutta haetaan uudelleenorganisointien ja uusien työmenetelmien kautta.
Tutkimuksessa kokeiltiin asiakassuunnitelmaneuvottelussa uudenlaista läpinäkyvää dokumentointitapaa, jossa asiakas pääsee osalliseksi asiakirjan kirjaamisessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla sosiaalityöntekijöiden ja asiakkaiden näkemyksiä ja kokemuksia läpinäkyvästä työtavasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena ja aineistolähtöisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruu ajoittui keväälle 2013. Tutkimuksen aineisto koostui läpinäkyvää työtapaa kokeilleiden sosiaalityöntekijöiden ja asiakkaiden ryhmämuotoisista teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Läpinäkyvän työtavan koettiin vahvistavan asiakkaan ja sosiaalityötekijän välistä yhteistyötä ja luottamusta. Työtapa mahdollisti yhteisen näkemyksen ja yhteisesti hyväksytyn asiakirjan synnyn. Asiakkaalle läpinäkyvä työtapa antoi vaikuttamismahdollisuuksia ja lisäsi osallisuutta lastensuojelutyön prosessissa. Työtavan koettiin myös tehostavan sosiaalityöntekijän työtä. Yhteistyökumppaneiden esilletulo ja osuus läpinäkyvää työtapaa käyttäessä, nousi tutkimuksessa esiin merkittävänä huomiona.
Asiakkaan osallisuudella nähtiin merkityksellinen osuus lastensuojelutyön prosessissa. Läpinäkyvä dokumentointi koettiin hyvänä työmenetelmänä, jota oltiin valmiita myös kehittämään. Työtavan vaatima tekninen osaaminen nähtiin tärkeänä kehittämiskohteena.
Tutkimuksessa kokeiltiin asiakassuunnitelmaneuvottelussa uudenlaista läpinäkyvää dokumentointitapaa, jossa asiakas pääsee osalliseksi asiakirjan kirjaamisessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla sosiaalityöntekijöiden ja asiakkaiden näkemyksiä ja kokemuksia läpinäkyvästä työtavasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena ja aineistolähtöisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruu ajoittui keväälle 2013. Tutkimuksen aineisto koostui läpinäkyvää työtapaa kokeilleiden sosiaalityöntekijöiden ja asiakkaiden ryhmämuotoisista teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Läpinäkyvän työtavan koettiin vahvistavan asiakkaan ja sosiaalityötekijän välistä yhteistyötä ja luottamusta. Työtapa mahdollisti yhteisen näkemyksen ja yhteisesti hyväksytyn asiakirjan synnyn. Asiakkaalle läpinäkyvä työtapa antoi vaikuttamismahdollisuuksia ja lisäsi osallisuutta lastensuojelutyön prosessissa. Työtavan koettiin myös tehostavan sosiaalityöntekijän työtä. Yhteistyökumppaneiden esilletulo ja osuus läpinäkyvää työtapaa käyttäessä, nousi tutkimuksessa esiin merkittävänä huomiona.
Asiakkaan osallisuudella nähtiin merkityksellinen osuus lastensuojelutyön prosessissa. Läpinäkyvä dokumentointi koettiin hyvänä työmenetelmänä, jota oltiin valmiita myös kehittämään. Työtavan vaatima tekninen osaaminen nähtiin tärkeänä kehittämiskohteena.