Mikroprosessoriohjattu 3D-ristinolla
Vuorinen, Pasi (2016)
Vuorinen, Pasi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712320
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin mikroprosessoriohjattua 3D-ristinolla-peliä. Peli suunniteltiin ja toteutettiin alusta alkaen itse sekä laitteiston että ohjelmiston osalta. Työ saatiin toimeksiantona Satakunnan ammattikorkeakoululta ja se tehtiin parityönä. Työ jaettiin kahteen osaan: isäntälaitteeseen ja orjalaitteeseen. Tämä työ käsittelee isäntälaitetta ja sen toinen osa liittyen orjalaitteisiin on Janne Äijälän kirjoittama samanniminen opinnäytetyö vuodelta 2008.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin laitteen rakennetta ja toimintaperiaatetta sekä käytetyn mikroprosessorin teknologioita, joita olivat väylät, keskeytykset, siihen liitettävä LCD-näyttö, piirin ohjelmointiliitännät ja muistit. Työssä käytetty mikroprosessori oli RISC periaatteeseen perustuva Atmelin valmistama AVR sarjan kahdeksan bittinen ATmega32 -ohjain.
Työn käytännön osuudessa käsiteltiin laitteen rakentamista ja suunnittelua. Laitteen suunnittelussa käytiin läpi käytettyjä ohjelmia kuten CadSoft Eagle piirilevyn suunnitteluohjelmaa ja Bungard piirilevyjyrsimen ohjaukseen käytettyä ohjelmaa. Samalla käytiin läpi myös laitteiston kasaamista ja tähän vaiheeseen liittyneitä haasteita.
Viimeisenä työssä käytiin läpi mikroprosessorin ohjelmointia C-ohjelmointikielellä. Käytiin läpi pelin yleistä rakennetta, oheislaitteiden käsittelyä, tilakone-ideologiaa, LCD-näytön valikkorakenteen toteutusta, laitteiden välistä kommunikointia ja lopuksi ristinolla-pelin ratkaisualgoritmeja.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin laitteen rakennetta ja toimintaperiaatetta sekä käytetyn mikroprosessorin teknologioita, joita olivat väylät, keskeytykset, siihen liitettävä LCD-näyttö, piirin ohjelmointiliitännät ja muistit. Työssä käytetty mikroprosessori oli RISC periaatteeseen perustuva Atmelin valmistama AVR sarjan kahdeksan bittinen ATmega32 -ohjain.
Työn käytännön osuudessa käsiteltiin laitteen rakentamista ja suunnittelua. Laitteen suunnittelussa käytiin läpi käytettyjä ohjelmia kuten CadSoft Eagle piirilevyn suunnitteluohjelmaa ja Bungard piirilevyjyrsimen ohjaukseen käytettyä ohjelmaa. Samalla käytiin läpi myös laitteiston kasaamista ja tähän vaiheeseen liittyneitä haasteita.
Viimeisenä työssä käytiin läpi mikroprosessorin ohjelmointia C-ohjelmointikielellä. Käytiin läpi pelin yleistä rakennetta, oheislaitteiden käsittelyä, tilakone-ideologiaa, LCD-näytön valikkorakenteen toteutusta, laitteiden välistä kommunikointia ja lopuksi ristinolla-pelin ratkaisualgoritmeja.