Prisma Kouvolan palvelutorin kehittäminen
Kokkonen, Mona (2016)
Kokkonen, Mona
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712260
Tiivistelmä
Asiakkaille tärkeitä asioita päivittäistavarakaupassa ovat palvelu ja valikoima, ja palvelutorilla nämä asiat nousevat isompaan rooliin. Asiakkaalle on tärkeää, että hän saa haluamansa tuotteen ja palvelukokemuksen, jotta hän asioisi uudestaan. Kouvolan Prisman palvelutorilla ei ole aiemmin selvitetty, kuinka tyytyväisiä sen asiakkaat ovat palvelutorin valikoimaan ja palveluun, joten näihin kysymyksiin lähdettiin etsimään vastauksia.
Tutkimusta varten toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely, jonka avulla selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä valikoimaan ja palveluun kouluarvosanoin. Vastauksia kerättiin kahtena viikkona maaliskuussa 2016, ja niitä saatiin yhteensä 86, joista hyväksyttiin 85.
Kyselyllä saatiin selville, että vastaajat ovat tyytyväisiä palvelutorin valikoimaan ja palveluun. Vähiten tyytyväisiä oltiin palvelutorin hintatasoon ja eniten tyytyväisiä palveluun, niin henkilökunnan ammattitaidon kuIn laadun ja sujuvuuden suhteen. Tutkimuksen avulla saatiin paljon kehitysideoita palvelutorin valikoimaan aivan yksittäisistä tuotteista lähtien.
Tutkimusten perusteella laadittiin kehityslista, josta tullaan valitsemaan parhaat ehdotukset ja toteutettavissa olevat ideat, sekä korjataan tutkimuksessa esiin tulleet epäkohdat niin, että asiakas saa aina palvelutorilla asioidessaan laadukasta palvelua ja haluamiaan tuotteita.
Tutkimusta varten toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely, jonka avulla selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä valikoimaan ja palveluun kouluarvosanoin. Vastauksia kerättiin kahtena viikkona maaliskuussa 2016, ja niitä saatiin yhteensä 86, joista hyväksyttiin 85.
Kyselyllä saatiin selville, että vastaajat ovat tyytyväisiä palvelutorin valikoimaan ja palveluun. Vähiten tyytyväisiä oltiin palvelutorin hintatasoon ja eniten tyytyväisiä palveluun, niin henkilökunnan ammattitaidon kuIn laadun ja sujuvuuden suhteen. Tutkimuksen avulla saatiin paljon kehitysideoita palvelutorin valikoimaan aivan yksittäisistä tuotteista lähtien.
Tutkimusten perusteella laadittiin kehityslista, josta tullaan valitsemaan parhaat ehdotukset ja toteutettavissa olevat ideat, sekä korjataan tutkimuksessa esiin tulleet epäkohdat niin, että asiakas saa aina palvelutorilla asioidessaan laadukasta palvelua ja haluamiaan tuotteita.