Henkilöbrändin kasvattaminen YouTubessa
Antti-Roiko, Anniina (2016)
Antti-Roiko, Anniina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712253
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä yhteen asiantuntijoiden ja tubettajien haastatteluiden avulla yleispätevät ohjeet henkilöbrändin kasvattamisesta YouTube-kanavan ympärille. Lisäksi tavoitteena oli selvittää millainen on YouTuben ansaintalogiikka, kun tubettamisesta halutaan tehdä itselle elanto.
Työn teoriassa kerrotaan henkilöbrändistä käsitteenä, sen rakentamisesta, YouTubesta ja siihen liityvästä ansaintalogiikasta. Lähteenä on käytetty olemassa olevaa kirjallisuutta, artikkeleita sekä tutkimusta varten tehdyn laadullisen tutkimuksen teemahaastatteluita. Tutkimusta varten haastateltiin alan asiantuntijoita ja Suomen suosituimpia YouTube-artisteja keväällä 2016. Työn aihe on rajattu YouTube-artistien eli tubettajien henkilöbrändien tarkasteluun, sekä YouTuben ansaintalogiikkaan.
YouTube videopalvelu on maailman toiseksi suurin hakukone heti Googlen jälkeen. Sivustolla vierailee päivittäin yli miljardi ihmistä ja sinne ladataan yli 100 tuntia videomateriaalia joka minuutti. Teoriassa kuka tahansa voi perustaa YouTubeen kanavan ja tehdä sillä elantonsa. Tällaisesta massasta erottuminen vaatii kuitenkin strategista työtä ja vahvan henkilöbrändin rakentamista.
Tutkimuksessa selvisi, että on olemassa hyväksi havaittuja keinoja, joita tubettajat käyttävät henkilöbrändinsä kasvattamiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää YouTubessa toimivan henkilöbrändin kasvattamiseen. Tutkimustuloksissa on myös tietoa siitä kuinka YouTubessa voidaan tehdä liiketoimintaa, jotta tubettamisesta voidaan tehdä ammatti.
Työn teoriassa kerrotaan henkilöbrändistä käsitteenä, sen rakentamisesta, YouTubesta ja siihen liityvästä ansaintalogiikasta. Lähteenä on käytetty olemassa olevaa kirjallisuutta, artikkeleita sekä tutkimusta varten tehdyn laadullisen tutkimuksen teemahaastatteluita. Tutkimusta varten haastateltiin alan asiantuntijoita ja Suomen suosituimpia YouTube-artisteja keväällä 2016. Työn aihe on rajattu YouTube-artistien eli tubettajien henkilöbrändien tarkasteluun, sekä YouTuben ansaintalogiikkaan.
YouTube videopalvelu on maailman toiseksi suurin hakukone heti Googlen jälkeen. Sivustolla vierailee päivittäin yli miljardi ihmistä ja sinne ladataan yli 100 tuntia videomateriaalia joka minuutti. Teoriassa kuka tahansa voi perustaa YouTubeen kanavan ja tehdä sillä elantonsa. Tällaisesta massasta erottuminen vaatii kuitenkin strategista työtä ja vahvan henkilöbrändin rakentamista.
Tutkimuksessa selvisi, että on olemassa hyväksi havaittuja keinoja, joita tubettajat käyttävät henkilöbrändinsä kasvattamiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää YouTubessa toimivan henkilöbrändin kasvattamiseen. Tutkimustuloksissa on myös tietoa siitä kuinka YouTubessa voidaan tehdä liiketoimintaa, jotta tubettamisesta voidaan tehdä ammatti.