Kirjakerhoon liittymisen syyt : Ammatillisen kirjakerhon asiakasuskollisuuden kehittyminen
Härkönen, Timo (2016)
Härkönen, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712238
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin sitä, miksi Sosiaali- ja terveysalan Tietopalvelun asiakkaat liittyvät sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille suunnatun kirjakerhon jäseniksi ja miten jäsenten asiakasuskollisuus muuttuu ensimmäisen jäsenvuoden aikana. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä ja se kohdistettiin vain alle vuoden ajan kirjakerhon jäseninä olleille asiakkaille.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakasuskollisuutta. Aluksi käsiteltiin sitä, miksi asiakas ostaa ja mitkä asiat vaikuttavat asiakasuskollisuuteen. Tämän jälkeen käsiteltiin asiakasuskollisuusohjelmia eli kanta-asiakasohjelmia. Lopuksi esiteltiin Heli Paavolan ja Richard L. Oliverin asiakasuskollisuuden kehitysmallit.
Tuloksista kävi ilmi, että kirjakerhon jäsenet ovat työikäisiä ja että yli kolmannes heistä oli ammatiltaan sairaanhoitajia, lähihoitajia ja muita hoitajia. Ensimmäinen kosketus kirjakerhoon saatiin yleensä Innostaja-lehden kautta. Jäseneduista tärkeimpiä olivat jäsenhinnat ja jäsentarjoukset. Kumulatiivisen edun eli bonusrahan tärkeyden todettiin laskevan jäsenajan pidentyessä, vaikka sen on oletettu olevanjäseniä kerhossa pitävä etu. Liittymissyistä useimmin mainittu oli se, että valikoimasta löytyy oman alan kirjallisuutta. Oman alan kirjallisuuden löytyminen valikoimasta, edulliset hinnat ja tiedon saaminen uutuuksista koettiin tärkeimmiksi jäsenyydestä saataviksi hyödyiksi.
Asiakasuskollisuuden kehityksestä ei saatu tarkkaa tietoa. Hinnan merkitys mahdollisesti laskee hieman jäsenyyden aikana, mikä viittaisi asiakasuskollisuuden voimistumiseen. Tuloksia voi soveltaa kyseenomaisen alan yrityksen markkinoinnissa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakasuskollisuutta. Aluksi käsiteltiin sitä, miksi asiakas ostaa ja mitkä asiat vaikuttavat asiakasuskollisuuteen. Tämän jälkeen käsiteltiin asiakasuskollisuusohjelmia eli kanta-asiakasohjelmia. Lopuksi esiteltiin Heli Paavolan ja Richard L. Oliverin asiakasuskollisuuden kehitysmallit.
Tuloksista kävi ilmi, että kirjakerhon jäsenet ovat työikäisiä ja että yli kolmannes heistä oli ammatiltaan sairaanhoitajia, lähihoitajia ja muita hoitajia. Ensimmäinen kosketus kirjakerhoon saatiin yleensä Innostaja-lehden kautta. Jäseneduista tärkeimpiä olivat jäsenhinnat ja jäsentarjoukset. Kumulatiivisen edun eli bonusrahan tärkeyden todettiin laskevan jäsenajan pidentyessä, vaikka sen on oletettu olevanjäseniä kerhossa pitävä etu. Liittymissyistä useimmin mainittu oli se, että valikoimasta löytyy oman alan kirjallisuutta. Oman alan kirjallisuuden löytyminen valikoimasta, edulliset hinnat ja tiedon saaminen uutuuksista koettiin tärkeimmiksi jäsenyydestä saataviksi hyödyiksi.
Asiakasuskollisuuden kehityksestä ei saatu tarkkaa tietoa. Hinnan merkitys mahdollisesti laskee hieman jäsenyyden aikana, mikä viittaisi asiakasuskollisuuden voimistumiseen. Tuloksia voi soveltaa kyseenomaisen alan yrityksen markkinoinnissa.