Hinnaston uudistaminen
Jormakka, Kari (2016)
Jormakka, Kari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712229
Tiivistelmä
Helsingin kaupungin liikuntavirasto on jo vuosia kokenut, että viraston hinnasto ei palvele asiakkaita ja viraston henkilökuntaa riittävästi ja päätti keväällä 2015 uudistaa hinnaston. Viraston tavoite on hinnastoa kehittämällä lisätä asiakastyytyväisyyttä ja tehostaa asiakaspalvelun toimintaa.
Opinnäytetyön lopputuotos on uudistettu hinnasto ja sille tehty käytettävyystestaus. Hinnaston uudistamisen tavoite oli parantaa sen käytettävyyttä ulkoasua ja toimintoja sel-keyttämällä sekä esittämällä hinnastossa asiat ja asiakokonaisuudet kattavasti ja selkeästi. Hinnaston käytettävyystestauksen tavoite oli kerätä asiakkailta ja viraston henkilökunnalta tietoa uuden hinnaston käytettävyydestä ja tietoa analysoimalla tehdä suosituksia hinnaston jatkokehittämiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään käytettävyyden ja käytettävyystestauksen teoriaa.
Hinnaston toteutus tehtiin ensin analysoimalla hinnaston nykytilanne, jonka jälkeen hinnaston kehittämiseksi asetettiin tavoitteet. Hinnastoa kehitettiin protoilemalla asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Hinnaston käytettävyystestauksessa käyttäjät tekivät etukäteen valmisteltuja hinnaston käyttöön liittyviä tehtäviä ja suoritusten analysoinnin perusteella tehtiin lopuksi ehdotukset hinnaston jatkokehittämiseksi.
Hinnaston toteutus onnistui aikataulussa ja hinnaston kehittämiseen osallistuneiden virasto-laisten mukaan uusi hinnasto palvelee selkeästi paremmin kuin vanha. Uuden hinnaston käytettävyystestauksessa löytyi kuitenkin useita kehityskohteita, joista merkittävimpänä on tilanvarausten hinnoittelusääntöjen selkeys.
Opinnäytetyön lopputuotos on uudistettu hinnasto ja sille tehty käytettävyystestaus. Hinnaston uudistamisen tavoite oli parantaa sen käytettävyyttä ulkoasua ja toimintoja sel-keyttämällä sekä esittämällä hinnastossa asiat ja asiakokonaisuudet kattavasti ja selkeästi. Hinnaston käytettävyystestauksen tavoite oli kerätä asiakkailta ja viraston henkilökunnalta tietoa uuden hinnaston käytettävyydestä ja tietoa analysoimalla tehdä suosituksia hinnaston jatkokehittämiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään käytettävyyden ja käytettävyystestauksen teoriaa.
Hinnaston toteutus tehtiin ensin analysoimalla hinnaston nykytilanne, jonka jälkeen hinnaston kehittämiseksi asetettiin tavoitteet. Hinnastoa kehitettiin protoilemalla asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Hinnaston käytettävyystestauksessa käyttäjät tekivät etukäteen valmisteltuja hinnaston käyttöön liittyviä tehtäviä ja suoritusten analysoinnin perusteella tehtiin lopuksi ehdotukset hinnaston jatkokehittämiseksi.
Hinnaston toteutus onnistui aikataulussa ja hinnaston kehittämiseen osallistuneiden virasto-laisten mukaan uusi hinnasto palvelee selkeästi paremmin kuin vanha. Uuden hinnaston käytettävyystestauksessa löytyi kuitenkin useita kehityskohteita, joista merkittävimpänä on tilanvarausten hinnoittelusääntöjen selkeys.