Asiakastyytyväisyys Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiössä
Molander, Olli (2016)
Molander, Olli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712228
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiön asiakastyytyväisyyttä ja mihin palveluihin asiakkaat olivat erityisesti tyytyväisiä tai tyytymättömiä. Toimeksiantajana oli Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiö.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu asiakastyytyväisyyden määritelmästä, asiakastyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä, asiakastyytyväisyyden mittaamisesta ja asiakas- sekä markkinoinninviestinnän perusteista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kaikille Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiön asukkaille. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin asukkaiden sähköpostiin 19. maaliskuuta 2015. Kysely oli vastaajille avoin 6. huhtikuuta 2015 saakka. Tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä 850 asiakkaan vastauksesta.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiön palveluihin ja lähes kaikki (97,8 %) suosittelisi niitä myös ystävilleen. Tutkimuksen mukaan palvelut koettiin oikeudenmukaisina ja asiakkaille suunnattu viestintä oli helposti ymmärrettävää ja selkeää.
Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiön palveluihin ollaan tyytyväisiä ja olemassa olevia palveluita kannattaa vahvistaa entisestään korkean laadun säilyttämiseksi. Ainoaksi kehitysehdotukseksi muodostui viestintäkanavien keskittäminen viestinnän tehostamiseksi kaikkia asiakasryhmiä palvelevaksi. Kysely on hyvä pitää jatkossa samanlaisena, jotta se säilyy vertailukelpoisena edellisten kyselyjen kanssa ja asiakastyytyväisyyden muutokset on helposti löydettävissä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu asiakastyytyväisyyden määritelmästä, asiakastyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä, asiakastyytyväisyyden mittaamisesta ja asiakas- sekä markkinoinninviestinnän perusteista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kaikille Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiön asukkaille. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin asukkaiden sähköpostiin 19. maaliskuuta 2015. Kysely oli vastaajille avoin 6. huhtikuuta 2015 saakka. Tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä 850 asiakkaan vastauksesta.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiön palveluihin ja lähes kaikki (97,8 %) suosittelisi niitä myös ystävilleen. Tutkimuksen mukaan palvelut koettiin oikeudenmukaisina ja asiakkaille suunnattu viestintä oli helposti ymmärrettävää ja selkeää.
Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiön palveluihin ollaan tyytyväisiä ja olemassa olevia palveluita kannattaa vahvistaa entisestään korkean laadun säilyttämiseksi. Ainoaksi kehitysehdotukseksi muodostui viestintäkanavien keskittäminen viestinnän tehostamiseksi kaikkia asiakasryhmiä palvelevaksi. Kysely on hyvä pitää jatkossa samanlaisena, jotta se säilyy vertailukelpoisena edellisten kyselyjen kanssa ja asiakastyytyväisyyden muutokset on helposti löydettävissä.