Tv-formaatin tuotantoraamattu : Onnistuneen tv-tuotannon tukipilari
Kesäniemi, Sebastian (2016)
Kesäniemi, Sebastian
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712210
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään televisioformaatteja ja niiden tuotantoraamattuja. Opinnäytetyössä on kaksi tutkimuskysymystä: 1. Mitä hyvään ja toimivaan tv-formaattiin kuuluu? 2. Mitä hyvässä tuotantoraamatussa pitäisi olla? Pyrkimyksenä on myös selvittää formaatin ja tuotantoraamatun käsitteet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan käsitteitä tositelevisio, TV-formaatti ja tuotantoraamattu. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin haetaan vastauksia haastatteluilla. Työssä haastatellaan viiden keskeisen suomalaisen tuotantoyhtiön johtajia, joilla on kaikilla vuosien kokemus formaateista. Haastattelut analysoitiin sen jälkeen laadullisella sisällönanalyysillä.
Haastatteluaineistosta nousi esille, että tuotantoyhtiöt pyrkivät itse luomaan suurimman osan formaateistaan. Formaatti käy läpi monta vaihetta ennen kuin se voi päästä televisioon ja menestyä. Formaatin myymistä varten kasataan aina tuotantoraamattu. Tuotantoraamattu ei sisällä myyntipuhetta vaan on ammattilaiselta ammattilaiselle tehty opas formaatin tekemiseen. Se tehdään ohjelman ensimmäisen kauden jälkeen ja sen kokoaa ohjelmassa työskennellyt tuottaja.
Tuotantoyhtiö tai kanava ostaa formaatista joko lisenssin tai option. Lisenssi myydään kanavalle ja on näistä kahdesta vaihtoehdosta varmempi, koska tällöin kanava on sitoutunut tekemään sarjan. Option ostaa tuotantoyhtiö eikä silloin ole vielä mitään takeita, että formaattia ikinä tehdään. Merkittävä tekijä, joka helpottaa formaattien myymistä, on jos ohjelma saa hyvät katsojaluvut. Mitä menestyneempi ohjelma on sitä helpompi sitä on myydä.
Formaattikauppa on hyvin monivaiheista ja epävarmaa. Vaikka idealla ei olekaan tekijänoikeutta niin omaa ideaa kannattaa kuitenkin rohkeasti käydä esittelemässä tuotantoyhtiöille. Idean keksijä tarvitsee enemmän tuotantoyhtiötä, kuin tuotantoyhtiö tarvitsee yhtä ideaa, mutta se ei tarkoita etteikö ohjelman idea voisi olla uniikki ja hyvä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan käsitteitä tositelevisio, TV-formaatti ja tuotantoraamattu. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin haetaan vastauksia haastatteluilla. Työssä haastatellaan viiden keskeisen suomalaisen tuotantoyhtiön johtajia, joilla on kaikilla vuosien kokemus formaateista. Haastattelut analysoitiin sen jälkeen laadullisella sisällönanalyysillä.
Haastatteluaineistosta nousi esille, että tuotantoyhtiöt pyrkivät itse luomaan suurimman osan formaateistaan. Formaatti käy läpi monta vaihetta ennen kuin se voi päästä televisioon ja menestyä. Formaatin myymistä varten kasataan aina tuotantoraamattu. Tuotantoraamattu ei sisällä myyntipuhetta vaan on ammattilaiselta ammattilaiselle tehty opas formaatin tekemiseen. Se tehdään ohjelman ensimmäisen kauden jälkeen ja sen kokoaa ohjelmassa työskennellyt tuottaja.
Tuotantoyhtiö tai kanava ostaa formaatista joko lisenssin tai option. Lisenssi myydään kanavalle ja on näistä kahdesta vaihtoehdosta varmempi, koska tällöin kanava on sitoutunut tekemään sarjan. Option ostaa tuotantoyhtiö eikä silloin ole vielä mitään takeita, että formaattia ikinä tehdään. Merkittävä tekijä, joka helpottaa formaattien myymistä, on jos ohjelma saa hyvät katsojaluvut. Mitä menestyneempi ohjelma on sitä helpompi sitä on myydä.
Formaattikauppa on hyvin monivaiheista ja epävarmaa. Vaikka idealla ei olekaan tekijänoikeutta niin omaa ideaa kannattaa kuitenkin rohkeasti käydä esittelemässä tuotantoyhtiöille. Idean keksijä tarvitsee enemmän tuotantoyhtiötä, kuin tuotantoyhtiö tarvitsee yhtä ideaa, mutta se ei tarkoita etteikö ohjelman idea voisi olla uniikki ja hyvä.