Kohti toimivaa päivystystä
Hartonen, Jaana (2016)
Hartonen, Jaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612128
Tiivistelmä
Viimeisten vuosikymmenten aikana terveydenhuollossa on tapahtunut monia muutoksia. Taloudellinen tilanne on ollut jo vuosien ajan huono, mikä on johtanut resurssipulaan myös terveydenhuollossa. Lisäksi potilasmäärät ovat kasvaneet. Siksi terveyskeskusten päivystyksissä on ollut vaikeuksia tarjota hyvää ja oikea-aikaista hoitoa. Tilanne on pakottanut terveyspalvelujen tarjoajat miettimään, miten palveluja voitaisiin tehostaa.
Tämän työn tavoitteena oli tehostaa Kankaanpään terveyskeskuksen päivystysyksikön toimintaa. Tarkoituksena oli selvittää tärkeimmät kehittämiskohteet.
Tiedon keruu toteutettiin kolmena sairaanhoitajille suunnattuna puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna (n = 10). Haastattelut sisälsivät kaksi teemaa: toimivat asiat vastaanottotoiminnassa ja kehittämiskohteet. Haastattelut nauhoitettiin ja auki kirjoitettiin, jonka jälkeen tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tuloksiksi löydettiin kahdeksan alakategoriaa toimivia asioita. Hoitajat olivat tyytyväisimpiä yhteistyöhön lääkäreiden, röntgenin ja laboratorion kanssa. Kehitettäviä asioita löydettiin kymmenen alakategoriaa, tulosten mukaan päivystysyksikössä tarvittaisiin triage-ohjeet.
Triage-ohjeistuksen käyttöönotto olisi paras keino päivystyksen toimintojen tehostamiseksi Kankaanpään terveyskeskuksessa.
Tämän työn tavoitteena oli tehostaa Kankaanpään terveyskeskuksen päivystysyksikön toimintaa. Tarkoituksena oli selvittää tärkeimmät kehittämiskohteet.
Tiedon keruu toteutettiin kolmena sairaanhoitajille suunnattuna puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna (n = 10). Haastattelut sisälsivät kaksi teemaa: toimivat asiat vastaanottotoiminnassa ja kehittämiskohteet. Haastattelut nauhoitettiin ja auki kirjoitettiin, jonka jälkeen tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tuloksiksi löydettiin kahdeksan alakategoriaa toimivia asioita. Hoitajat olivat tyytyväisimpiä yhteistyöhön lääkäreiden, röntgenin ja laboratorion kanssa. Kehitettäviä asioita löydettiin kymmenen alakategoriaa, tulosten mukaan päivystysyksikössä tarvittaisiin triage-ohjeet.
Triage-ohjeistuksen käyttöönotto olisi paras keino päivystyksen toimintojen tehostamiseksi Kankaanpään terveyskeskuksessa.