Kuinka vastaan asiakkaan tarpeisiin vielä huomennakin : Vastuuhoitajan ajatuksia kotihoidon työn kehittämisestä Peruspalvelukeskus Oivassa
Jäppinen, Marita (2016)
Jäppinen, Marita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612127
Tiivistelmä
Väestönmuutos vaikuttaa ikääntyvien määrän lisääntymiseen nyt ja lähitulevaisuudessa. Samanaikaisesti hallitus on asettanut tavoitteeksi vähentää laitospaikkoja. Tämän avulla pyritään saavuttamaan säästöä sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ikääntyvää väestöä tuetaan omassa kodissa mahdollisimman pitkään. Tavoitteeseen pyritään vastaamaan tukemalla ikääntyvää kotihoidon avulla.
Koska asiakkaiden toimintakyky muuttuu ja asiakasmäärät lisääntyvät, hallituksen säästölinja asettaa haasteita myös palveluiden tuottamiselle. Kotihoidon haasteiden lisääntymisen myötä on tärkeää tukea työntekijöiden työssä jaksamista. Peruspalvelukeskus Oivan kotihoidossa vastuuhoitaja työskentelee asiakkaan toimintakyvyn tukijana yhdessä muun työyhteisön kanssa.
Vastuuhoitaja kohtaa asiakastyön haasteet päivittäin, joten tämä mahdollistaa sen, että asiakastyön kehittämistarpeesta saavutetaan tärkeää tietoa juuri vastuuhoitajien avulla. Tämän vuoksi toteutettiin kysely Oivan kotihoidossa vastuuhoitajien keskuudessa. Kyselylomake laadittiin puoliavoimeksi. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota siihen, kuinka vastuuhoitajien mielestä kotihoidon haasteisiin vastaaminen toteutuu ja millä tavalla työtä voidaan tukea.
Tutkimustulosten mukaan vastuuhoitajat kokivat työn mielekkäänä ja olivat motivoituneita tukemaan asiakkaan toimintakykyä. Vastaajat katsoivat, että työyhteisötaitojen tukemisella sekä vuorovaikutukseen panostamalla vaikutetaan työn vetovoimaan. Hyvillä työyhteisötaidoilla on merkitystä, sillä niiden avulla voidaan turvata työntekijöiden saatavuus myös tulevaisuudessa.
Koska asiakkaiden toimintakyky muuttuu ja asiakasmäärät lisääntyvät, hallituksen säästölinja asettaa haasteita myös palveluiden tuottamiselle. Kotihoidon haasteiden lisääntymisen myötä on tärkeää tukea työntekijöiden työssä jaksamista. Peruspalvelukeskus Oivan kotihoidossa vastuuhoitaja työskentelee asiakkaan toimintakyvyn tukijana yhdessä muun työyhteisön kanssa.
Vastuuhoitaja kohtaa asiakastyön haasteet päivittäin, joten tämä mahdollistaa sen, että asiakastyön kehittämistarpeesta saavutetaan tärkeää tietoa juuri vastuuhoitajien avulla. Tämän vuoksi toteutettiin kysely Oivan kotihoidossa vastuuhoitajien keskuudessa. Kyselylomake laadittiin puoliavoimeksi. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota siihen, kuinka vastuuhoitajien mielestä kotihoidon haasteisiin vastaaminen toteutuu ja millä tavalla työtä voidaan tukea.
Tutkimustulosten mukaan vastuuhoitajat kokivat työn mielekkäänä ja olivat motivoituneita tukemaan asiakkaan toimintakykyä. Vastaajat katsoivat, että työyhteisötaitojen tukemisella sekä vuorovaikutukseen panostamalla vaikutetaan työn vetovoimaan. Hyvillä työyhteisötaidoilla on merkitystä, sillä niiden avulla voidaan turvata työntekijöiden saatavuus myös tulevaisuudessa.