Funding an Enterprise via Crowdfunding : What could make it a success in Finland?
Sundell, Anne (2016)
Sundell, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612116
Tiivistelmä
Taantuma on vauhdittanut kasvuyritysten syntymistä, mutta rahoituksen saaminen on
osoittautunut haasteelliseksi. Pankit ovat suojautuneet erilaisilla mekanismeilla ja yritysrahoitus
käytännössä loppui. Perinteiset rahoitusmallit ovat saaneet rinnalleen uuden muodon,
joukkorahoituksen. Ajatus joukkorahoituksen tutkimisesta lähti kirjoittajan omasta
tarpeesta ja liikeideasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia niitä tekijöitä, jotka mahdollistavat
onnistuneen joukkorahoituskampanjan Suomessa.
Tutkimukseen valittiin triangulatiivinen lähestymistapa, ja aineistoa kerätiin useilla menetelmillä.
Kysely toteutettiin joukkorahoitusta tarjoaville palveluntarjoajille, koska heidän
kokemuksensa aiheesta nähtiin arvokkaana. Lisäksi tehtiin asiantuntijahaastattelu ja kerättiin
sekudääriaineistoa. Teoreettisena runkona käytettiin olemassa olevaa tietoa joukkorahoituksen
malleista sekä aikaisempia tutkimuksia soveltuvin osin.
Saadut tulokset osoittivat, että mahdollisuudet sijoittajan taloudelliseen hyötyyn motivoivat
sijoittamaan kampanjaan. Myös usko tuotteen tai palvelun kaupalliseen menestymiseen
motivoi rahoittamaan. Motivoivina tekijöinä nähtiin myös yritystekijät, kuten omistajuus
ja kannattavuus. Yhteisöllisiä tekijöitä ei koettu motivoivina. Rahoitusmuodoista menestyksekkäimmäksi
osoittautui pääomamuotoinen malli, vähiten palkkiomuotoinen malli.
Joukkorahoitus, jota voidaan myös käyttää markkinoinnillisessa tarkoituksessa, osoittautui
varteenotettavaksi rahoitusmuodoksi, mutta se vaatii paljon työtä ja huolellista suunnittelua.
Pääomamuotoinen malli yhdistettynä ammattimaiseen yrittäjyyteen mahdollistaa menestyksen
joukkorahoituskampanjassa. Joukkorahoitus osoittautui sopivaksi tutkimuksen
tekijän tarkoituksiin.
osoittautunut haasteelliseksi. Pankit ovat suojautuneet erilaisilla mekanismeilla ja yritysrahoitus
käytännössä loppui. Perinteiset rahoitusmallit ovat saaneet rinnalleen uuden muodon,
joukkorahoituksen. Ajatus joukkorahoituksen tutkimisesta lähti kirjoittajan omasta
tarpeesta ja liikeideasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia niitä tekijöitä, jotka mahdollistavat
onnistuneen joukkorahoituskampanjan Suomessa.
Tutkimukseen valittiin triangulatiivinen lähestymistapa, ja aineistoa kerätiin useilla menetelmillä.
Kysely toteutettiin joukkorahoitusta tarjoaville palveluntarjoajille, koska heidän
kokemuksensa aiheesta nähtiin arvokkaana. Lisäksi tehtiin asiantuntijahaastattelu ja kerättiin
sekudääriaineistoa. Teoreettisena runkona käytettiin olemassa olevaa tietoa joukkorahoituksen
malleista sekä aikaisempia tutkimuksia soveltuvin osin.
Saadut tulokset osoittivat, että mahdollisuudet sijoittajan taloudelliseen hyötyyn motivoivat
sijoittamaan kampanjaan. Myös usko tuotteen tai palvelun kaupalliseen menestymiseen
motivoi rahoittamaan. Motivoivina tekijöinä nähtiin myös yritystekijät, kuten omistajuus
ja kannattavuus. Yhteisöllisiä tekijöitä ei koettu motivoivina. Rahoitusmuodoista menestyksekkäimmäksi
osoittautui pääomamuotoinen malli, vähiten palkkiomuotoinen malli.
Joukkorahoitus, jota voidaan myös käyttää markkinoinnillisessa tarkoituksessa, osoittautui
varteenotettavaksi rahoitusmuodoksi, mutta se vaatii paljon työtä ja huolellista suunnittelua.
Pääomamuotoinen malli yhdistettynä ammattimaiseen yrittäjyyteen mahdollistaa menestyksen
joukkorahoituskampanjassa. Joukkorahoitus osoittautui sopivaksi tutkimuksen
tekijän tarkoituksiin.