Työmotivaatioon vaikuttavat tekijät apteekissa
Nikki, Hanna (2016)
Nikki, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612115
Tiivistelmä
Työurien pidentäminen ja työssä jaksaminen puhuttavat valtakunnallisesti alasta riippumatta. Jotta pitkä työura on mahdollinen, on otettava huomioon työmotivaatioon vaikuttavat tekijät. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää apteekkialan työntekijöiden työmotivaation muodostumista. Työmotivaatioon vaikuttavista tekijöistä tutkittiin erityisesti, mitkä työn sisältöön ja työympäristöön liittyvät tekijät vaikuttivat työmotivaatioon. Tutkimuksen tulosten pohjalta apteekkari voi kehittää apteekkinsa toimintaa ja tukea henkilöstönsä työhyvinvointia.
Tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tutkimusote. Tutkimuksen empiirisenä kohteena oli pienehkö keskisuomalainen apteekki, jossa työskentelee kuusi työntekijää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin koko henkilökunnalta maaliskuussa 2016.
Aineistosta nousi esiin neljä pääteemaa, jotka vaikuttivat työntekijöiden työmotivaatioon. Työn sisältöön liittyviä tekijöitä olivat asiakaspalvelun monipuolisuus, haasteellisuus ja vastuullisuus sekä palaute ja työssä kehittymisen mahdollisuus. Työympäristöön liittyvinä tekijöinä erottuivat työhyvinvointi ja johtaminen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että asiakaspalvelutyö on haasteellista ja vastuullista, ja motivoi juuri sen vuoksi. Lisäksi työnkuvat ovat pienessä apteekissa monipuoliset. Tulokset osoittivat, että esimies voi vaikuttaa työmotivaatioon monin tavoin, mutta työilmapiiriin vaikuttaa jokainen työntekijä. Esimiehen keinoja ovat palautevuorovaikutus ja koulutusten järjestäminen sekä tavoitteiden ja työnkuvien selkeä määritteleminen. Työhyvinvointiin liittyvistä asioista nousivat esiin työaikajoustot ja elämäntilanteen huomioiminen, jotka auttaisivat jaksamaan työssä paremmin. Tulokset näyttivät tukevan Herzbergin kaksifaktoriteoriaa motivaatiotekijöiden suhteen ja Viitalan jaottelua työn ja työympäristön suhteen.
Tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tutkimusote. Tutkimuksen empiirisenä kohteena oli pienehkö keskisuomalainen apteekki, jossa työskentelee kuusi työntekijää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin koko henkilökunnalta maaliskuussa 2016.
Aineistosta nousi esiin neljä pääteemaa, jotka vaikuttivat työntekijöiden työmotivaatioon. Työn sisältöön liittyviä tekijöitä olivat asiakaspalvelun monipuolisuus, haasteellisuus ja vastuullisuus sekä palaute ja työssä kehittymisen mahdollisuus. Työympäristöön liittyvinä tekijöinä erottuivat työhyvinvointi ja johtaminen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että asiakaspalvelutyö on haasteellista ja vastuullista, ja motivoi juuri sen vuoksi. Lisäksi työnkuvat ovat pienessä apteekissa monipuoliset. Tulokset osoittivat, että esimies voi vaikuttaa työmotivaatioon monin tavoin, mutta työilmapiiriin vaikuttaa jokainen työntekijä. Esimiehen keinoja ovat palautevuorovaikutus ja koulutusten järjestäminen sekä tavoitteiden ja työnkuvien selkeä määritteleminen. Työhyvinvointiin liittyvistä asioista nousivat esiin työaikajoustot ja elämäntilanteen huomioiminen, jotka auttaisivat jaksamaan työssä paremmin. Tulokset näyttivät tukevan Herzbergin kaksifaktoriteoriaa motivaatiotekijöiden suhteen ja Viitalan jaottelua työn ja työympäristön suhteen.