”Kato mitä mä tein” – toiminnallinen opinnäytetyö : Taidepajatoimintaa varhaiskasvatuksessa
Eklund, Lena (2016)
Eklund, Lena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612112
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on varhaiskasvatukseen suunnattu toiminnallinen taidetyöpajaprojekti, jonka pääpaino on lasten vuorovaikutuksellisessa kohtaamisessa. Aiheena ja tavoitteina on ollut leikillinen luova taidepajatoiminta, jonka lisäksi on kiinnitetty huomiota vuorovaikutussuhteisiin ja lapsen hyvään kohtaamiseen.
Taidetyöpajassa ohjattiin seitsemälle 4-5 vuoden ikäiselle lapselle luovaa taidetoimintaa Vantaanlaakson päiväkodissa. Tutkimusmenetelminä oli luova taidetoiminta, lasten havainnointi, kuvataidetoiminnan ja kohtaamisten arviointi. Tuloksia analysoitiin arviointi- ja havainnointilomakkeiden avulla. Teorian viitekehykseksi on avattu vuorovaikutusta ja kohtaamista, palautteen antamista ja vastaanottamista, luovuutta, kuvataidetoimintaa, sekä lapsen sosiaalista ja motorista kehitystä.
Yleisiä taidetyötoiminnan tuloksia oli, että lapset tuntuivat pitävän työskentelystä taidepajatoiminnassa. Toiminta vaikutti tukevan lasten motoristen taitojen kehittymistä, sekä heidän luovaa taidetoiminnallisuutta. Havaittavissa oli myös että lasten sosiaalinen rohkeus, hyväksytyksi tulemisen tunne, palautteen antaminen ja vastaanottaminen kehittyi. Tässä opinnäytetyössä kuvattuja taidetoimintakertoja voi hyödyntää pohtiessa ja suunnitellessa vastaavanlaista toimintaa, tai erilaisia vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteita. Opinnäytetyössä on haluttu myös herättää tämän lukijaa miettimään erilaisten kohtaamisten tärkeyttä ja omaa kykyä olla läsnä vuorovaikutustilanteissa.
Taidetyöpajassa ohjattiin seitsemälle 4-5 vuoden ikäiselle lapselle luovaa taidetoimintaa Vantaanlaakson päiväkodissa. Tutkimusmenetelminä oli luova taidetoiminta, lasten havainnointi, kuvataidetoiminnan ja kohtaamisten arviointi. Tuloksia analysoitiin arviointi- ja havainnointilomakkeiden avulla. Teorian viitekehykseksi on avattu vuorovaikutusta ja kohtaamista, palautteen antamista ja vastaanottamista, luovuutta, kuvataidetoimintaa, sekä lapsen sosiaalista ja motorista kehitystä.
Yleisiä taidetyötoiminnan tuloksia oli, että lapset tuntuivat pitävän työskentelystä taidepajatoiminnassa. Toiminta vaikutti tukevan lasten motoristen taitojen kehittymistä, sekä heidän luovaa taidetoiminnallisuutta. Havaittavissa oli myös että lasten sosiaalinen rohkeus, hyväksytyksi tulemisen tunne, palautteen antaminen ja vastaanottaminen kehittyi. Tässä opinnäytetyössä kuvattuja taidetoimintakertoja voi hyödyntää pohtiessa ja suunnitellessa vastaavanlaista toimintaa, tai erilaisia vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteita. Opinnäytetyössä on haluttu myös herättää tämän lukijaa miettimään erilaisten kohtaamisten tärkeyttä ja omaa kykyä olla läsnä vuorovaikutustilanteissa.