Digitaalinen markkinointi : Case: Tamhockey Oy
Palola, Annika (2016)
Palola, Annika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612099
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä toimeksiantajayrityksen, Tamhockey Oy:n, digitaalisen markkinoinnin kanavista toimivat tehokkaimmin seuran näkyvyyden ja ottelutapahtumien lipunmyynnin lisäämisessä.
Tutkimuksessa käytetty tutkimusote oli kvantitatiivinen. Kysely toteutettiin verkkokyselynä täysin strukturoiduin kysymyksin rakennetulla kyselylomakkeella. Verkkokysely toteutettiin kesken kauden 2015–2016 käynnissä olleen runkosarjan toimeksiantajayrityksen omilla verkkosivuilla.
Tutkimustulosten perusteella Tamhockey Oy:n sosiaalisen median kanavista seuratuin oli Facebook. Tutkimustulokset kertoivat myös, kuinka Tamhockey Oy:n yhdeksi tärkeimmäksi digitaalisen markkinoinnin kanavaksi nousivat Tapparan omat verkkosivut. Kaudelle 2015–2016 käyttöön otettu mobiilisovellus TapparApp oli vielä kuluttajien mielestä vajavainen ja siihen toivottiinkin parannuksia.
Jotta urheiluseuran digitaalisesta markkinoinnista voitaisiin luoda eri kanavia hyödyntäen kannattavaa, tulee digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja ajatellen olla näkemys ja ymmärrys siitä, miten ja mihin kanaviin tulee panostaa. Kun panostukset on tehty, digitaalista markkinointia voidaan johtaa, siitä voidaan oppia ja siinä voidaan kehittyä.
Tutkimuksessa käytetty tutkimusote oli kvantitatiivinen. Kysely toteutettiin verkkokyselynä täysin strukturoiduin kysymyksin rakennetulla kyselylomakkeella. Verkkokysely toteutettiin kesken kauden 2015–2016 käynnissä olleen runkosarjan toimeksiantajayrityksen omilla verkkosivuilla.
Tutkimustulosten perusteella Tamhockey Oy:n sosiaalisen median kanavista seuratuin oli Facebook. Tutkimustulokset kertoivat myös, kuinka Tamhockey Oy:n yhdeksi tärkeimmäksi digitaalisen markkinoinnin kanavaksi nousivat Tapparan omat verkkosivut. Kaudelle 2015–2016 käyttöön otettu mobiilisovellus TapparApp oli vielä kuluttajien mielestä vajavainen ja siihen toivottiinkin parannuksia.
Jotta urheiluseuran digitaalisesta markkinoinnista voitaisiin luoda eri kanavia hyödyntäen kannattavaa, tulee digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja ajatellen olla näkemys ja ymmärrys siitä, miten ja mihin kanaviin tulee panostaa. Kun panostukset on tehty, digitaalista markkinointia voidaan johtaa, siitä voidaan oppia ja siinä voidaan kehittyä.