Yritysvastuun testimittariston kehittäminen. : Case: Kuluttaja-lehti
Pehkonen, Maria (2016)
Pehkonen, Maria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612080
Tiivistelmä
Vastuullisuus on trendi, joka on saanut pysyvän jalansijan liike-elämässä. Kuluttajat ovat päivä päivältä tietoisempia vastuullisuuteen liittyvistä kysymyksistä ja osaavat myös vaatia tätä yrityksiltä. Yritysvastuun mittausmenetelmät, käytänteet ja raportit voivat kuitenkin olla pitkiä ja raskaslukuisia, eikä nykyajan kuluttajilla ole aikaa selata niitä kaikkia läpi ennen seuraavaa ostopäätöstään.
Kuluttaja-lehti on hyötylehti ja samalla Suomen ainoa kuluttaja-asioihin erikoistunut aika-kausilehti. Lehden rooli aikakausilehtimarkkinoilla on poikkeuksellinen, sillä se toimii täysin puolueettomasti, eikä täten julkaise sivuillaan mainoksia. Kuluttaja-lehti on huomannut kuluttajien tarpeen vastuullisuustiedolle ja on vastannut tähän julkaisemalla lehdessään yritysvastuuvertailuja ja- tutkimuksia.
Tämä vertaileva benchmarking-tutkimus on osa laajempaa kehittämisprojektia, joka on tehty toimeksiantona Kuluttaja-lehdelle syksyn 2015 aikana. Koko projektin tavoitteena oli vertailla Kuluttaja-lehden nykyistä yritysvastuun mittaristoa muihin olemassa oleviin mitta-ristoihin ja ratkaisuihin. Tulosten pohjalta haluttiin kehittää Kuluttaja-lehden mittaristoa, jonka avulla lehdessä julkaistavat yritysvastuuvertailut ja -tutkimukset tehdään.
Tässä opinnäytetyössä vertaillaan Kuluttaja-lehden yritysvastuun mittariston sisältöä mui-hin tutkimukseen valittujen toimijoiden mittaristojen sisältöön. Tutkimuksen tulokset koot-tiin kolmeen laajaan Excel-taulukkoon. Tulosten perusteella selvitettiin muun muassa sitä, kuinka kattava nykyinen mittaristo on ja, miten sitä voitaisiin muokata tarkoitustaan entistä paremmin palvelevaksi.
Tutkimustulokset osoittivat, että Kuluttaja-lehden mittaristo suoriutuu hyvin verrattuna muihin olemassa oleviin toimijoihin ja on selvästi ajan tasalla yritysvastuun uusimmistakin aihealueista. Tutkimustulosten pohjalta voitiin myös todeta, että samat, teoriapohjassa esitetyt yritysvastuun mittaamiseen liittyvät ongelmat ovat haasteita myös käytännön tasolla.
Kuluttaja-lehti on hyötylehti ja samalla Suomen ainoa kuluttaja-asioihin erikoistunut aika-kausilehti. Lehden rooli aikakausilehtimarkkinoilla on poikkeuksellinen, sillä se toimii täysin puolueettomasti, eikä täten julkaise sivuillaan mainoksia. Kuluttaja-lehti on huomannut kuluttajien tarpeen vastuullisuustiedolle ja on vastannut tähän julkaisemalla lehdessään yritysvastuuvertailuja ja- tutkimuksia.
Tämä vertaileva benchmarking-tutkimus on osa laajempaa kehittämisprojektia, joka on tehty toimeksiantona Kuluttaja-lehdelle syksyn 2015 aikana. Koko projektin tavoitteena oli vertailla Kuluttaja-lehden nykyistä yritysvastuun mittaristoa muihin olemassa oleviin mitta-ristoihin ja ratkaisuihin. Tulosten pohjalta haluttiin kehittää Kuluttaja-lehden mittaristoa, jonka avulla lehdessä julkaistavat yritysvastuuvertailut ja -tutkimukset tehdään.
Tässä opinnäytetyössä vertaillaan Kuluttaja-lehden yritysvastuun mittariston sisältöä mui-hin tutkimukseen valittujen toimijoiden mittaristojen sisältöön. Tutkimuksen tulokset koot-tiin kolmeen laajaan Excel-taulukkoon. Tulosten perusteella selvitettiin muun muassa sitä, kuinka kattava nykyinen mittaristo on ja, miten sitä voitaisiin muokata tarkoitustaan entistä paremmin palvelevaksi.
Tutkimustulokset osoittivat, että Kuluttaja-lehden mittaristo suoriutuu hyvin verrattuna muihin olemassa oleviin toimijoihin ja on selvästi ajan tasalla yritysvastuun uusimmistakin aihealueista. Tutkimustulosten pohjalta voitiin myös todeta, että samat, teoriapohjassa esitetyt yritysvastuun mittaamiseen liittyvät ongelmat ovat haasteita myös käytännön tasolla.