Providing Information About Nursing Studies and Nursing as a Profession
Sushchenko, Nadezda; Irzikeviciute, Aiste (2016)
Sushchenko, Nadezda
Irzikeviciute, Aiste
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarjota tietoa sairaanhoitajakoulutuksesta ja sairaanhoitajan ammatista tutkintoon pyrkiville hakijoille. Opinnäytetyössä kerättyä tietoa on hyödynnetty innovaatioprojektin puitteissa toteutetussa videossa, joka voidaan nähdä viimeistään syksyllä 2016 Metropolia Ammattikorkeakoulun verkkosivuilla. Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana laajempaa ”Sairaanhoitajakoulutuksen uuden valintakoemenetelmän kehittäminen (Suvake)” -hanketta, jossa yhteistyökumppanina toimivat neljän eri ammattikorkeakoulun (SAMK, TAMK, SeAMK, SAMK) lisäksi Turun yliopisto ja Suomen Sairaanhoitajaliitto. SUVAKE-hankkeen tarkoituksena on tuottaa sairaanhoitajakoulutukseen valtakunnallinen valintakoe ottamalla huomioon aiemmat tutkimukset, sairaanhoitajakoulutuksen kehityksen tavoitteet ja hoitotyökoulutuksen tulevaisuus.
Tässä opinnäytetyön oli luonteeltaan kehittämistyö, jossa tiedonkeruu tapahtui kolmella eri menetelmällä: muistiinpanot, kirjallisuuskatsaus ja benchmarking. Muistiinpanoja kerättiin Kampus päivänä, jolloin kirjattiin ylös lukiolasten yleisimmät kysymyksent liittyen hoitoalan koulutukseen ja ammatteihin. Kirjallisuuskatsauksella pyrittiin kartoittamaan, minkälainen kuva sairaanhoitajan työstä ihmisillä on. Benchmarking-menetelmää käytettiin kartoittamaan ja vertailemaan eri suomalaisissa ammattikorkeakouluissa tarjottua videovälitteistä tietoa myöhemmän videotuotannon tueksi.
Katsauksen tulokset osoittivat, että ihmisillä ei ole tarpeeksi tietoa sairaanhoitaja koulutuksesta ja sairaanhoitaja ammatista tai heillä on siitä täysin väärä kuva. Yksi suurimmista tiedonlähteistä on media, joka vaikuttaa siihen, miten mahdolliset hakijat käsittävät hoitotyön. Hakijoiden mahdollisiin keskeyttämisiin on mahdollista puuttua tarjoamalla oikeaa ja ajantasaista tietoa koulutuksesta ja sairaanhoitajan työstä. Ammattikorkeakoulut ja ammattiliitot voivat hyödyntää tässä opinnäytetyössä tuotettua tietoa.
Tässä opinnäytetyön oli luonteeltaan kehittämistyö, jossa tiedonkeruu tapahtui kolmella eri menetelmällä: muistiinpanot, kirjallisuuskatsaus ja benchmarking. Muistiinpanoja kerättiin Kampus päivänä, jolloin kirjattiin ylös lukiolasten yleisimmät kysymyksent liittyen hoitoalan koulutukseen ja ammatteihin. Kirjallisuuskatsauksella pyrittiin kartoittamaan, minkälainen kuva sairaanhoitajan työstä ihmisillä on. Benchmarking-menetelmää käytettiin kartoittamaan ja vertailemaan eri suomalaisissa ammattikorkeakouluissa tarjottua videovälitteistä tietoa myöhemmän videotuotannon tueksi.
Katsauksen tulokset osoittivat, että ihmisillä ei ole tarpeeksi tietoa sairaanhoitaja koulutuksesta ja sairaanhoitaja ammatista tai heillä on siitä täysin väärä kuva. Yksi suurimmista tiedonlähteistä on media, joka vaikuttaa siihen, miten mahdolliset hakijat käsittävät hoitotyön. Hakijoiden mahdollisiin keskeyttämisiin on mahdollista puuttua tarjoamalla oikeaa ja ajantasaista tietoa koulutuksesta ja sairaanhoitajan työstä. Ammattikorkeakoulut ja ammattiliitot voivat hyödyntää tässä opinnäytetyössä tuotettua tietoa.