KOTIIN ANNETTAVIEN PALVELUIDEN KEHITTÄMINEN MIELENTERVEYSKUNTOUTUJILLE PALVELUMUOTOILUN KEINOIN
Hiltunen, Minna (2016)
Hiltunen, Minna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060611980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060611980
Tiivistelmä
Mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut painottuvat tulevaisuudessa yhä enemmän asiakkaiden omassa kodissa tapahtuviksi palvelutapahtumiksi. Tämä asettaa palveluntuottajille haasteen kehittää palvelujaan kysyntää vastaaviksi.
Palvelumuotoilu on menetelmä, jossa palveluja kehitetään asiakasnäkökulmasta käsin. Asiakas otetaan mukaan palveluiden kehittämiseen ja asiakasymmärrys on pohjana uusien palveluinnovaatioiden tuottamiselle. Palvelumuotoilu tarjoaa menetelmiä, jotka osallistavat kehittämistyöhön osallistuvat tahot luovaan palvelunkehittämisprosessiin.
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää uusi palvelu Pohjois-Karjalassa toimivalle yksikölle, joka tuottaa asumispalveluja mielenterveyskuntoutujille. Tutkimuksellisena tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, kuinka palvelumuotoilu soveltuu mielenterveyskuntoutujille suunnattujen palveluiden kehittämiseen ja mitä henkilöstön osaamisessa tulee huomioida uutta palvelua käyttöönotettaessa. Kehittämistoimintaan osallistui koko yksikön henkilöstö.
Kehittämistoiminnassa hyödynnettiin toiminnallisia menetelmiä ja asiakasymmärrystä lisättiin haastattelun sekä kyselylomakkeen avulla. Palvelumuotoilun avulla yksikköön kehitettiin kaksi uutta palvelumallia. Jatkokehittämiskohteina voidaan pitää näiden palveluiden lanseeraamista markkinoille sekä asiakkaiden aseman vahvistamista toiminnan edelleen kehittämisessä.
Palvelumuotoilu on menetelmä, jossa palveluja kehitetään asiakasnäkökulmasta käsin. Asiakas otetaan mukaan palveluiden kehittämiseen ja asiakasymmärrys on pohjana uusien palveluinnovaatioiden tuottamiselle. Palvelumuotoilu tarjoaa menetelmiä, jotka osallistavat kehittämistyöhön osallistuvat tahot luovaan palvelunkehittämisprosessiin.
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää uusi palvelu Pohjois-Karjalassa toimivalle yksikölle, joka tuottaa asumispalveluja mielenterveyskuntoutujille. Tutkimuksellisena tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, kuinka palvelumuotoilu soveltuu mielenterveyskuntoutujille suunnattujen palveluiden kehittämiseen ja mitä henkilöstön osaamisessa tulee huomioida uutta palvelua käyttöönotettaessa. Kehittämistoimintaan osallistui koko yksikön henkilöstö.
Kehittämistoiminnassa hyödynnettiin toiminnallisia menetelmiä ja asiakasymmärrystä lisättiin haastattelun sekä kyselylomakkeen avulla. Palvelumuotoilun avulla yksikköön kehitettiin kaksi uutta palvelumallia. Jatkokehittämiskohteina voidaan pitää näiden palveluiden lanseeraamista markkinoille sekä asiakkaiden aseman vahvistamista toiminnan edelleen kehittämisessä.