Kalma : 3D-peliympäristön luominen
Kemppainen, Niina (2016)
Kemppainen, Niina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060411873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060411873
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin Kalma-niminen 3D-peliympäristö tulevaisuudessa julkaistavaan nettipeliin nimeltä Primitive Call. Työn tavoitteena oli luoda realistinen pohjoiseen luontoon sijoittuva pelikenttä, jonka teemaksi valittiin synkkä metsä. Kentän grafiikoista haluttiin tehdä mahdollisimman kevyet, joten projektin aikana pohdittiin paljon erilaisia peliä keventäviä tekijöitä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin luomisprosessin vaiheita, sekä tarkasteltiin erilaisia toteutustapoja. Lisäksi pohdittiin realistisen pelin tavoitteita ja sitä, kuinka pelaajaan voidaan vaikuttaa jo pelin toteutusvaiheessa. Peliympäristön grafiikoiden mallinnuksessa on käytetty lowpoly-mallinnustekniikkaa, jonka hyötyjä ja haittoja käytiin läpi työn eri vaiheissa.
Opinnäytetyön lopputuloksena oli kirjoittajan ensimmäinen kokonaan itse luotu peliympäristö. Peliprojekti onnistui hyvin, ja peliin saatiin luotua kaunis ja realistinen ympäristö.
Opinnäytetyössä käsiteltiin luomisprosessin vaiheita, sekä tarkasteltiin erilaisia toteutustapoja. Lisäksi pohdittiin realistisen pelin tavoitteita ja sitä, kuinka pelaajaan voidaan vaikuttaa jo pelin toteutusvaiheessa. Peliympäristön grafiikoiden mallinnuksessa on käytetty lowpoly-mallinnustekniikkaa, jonka hyötyjä ja haittoja käytiin läpi työn eri vaiheissa.
Opinnäytetyön lopputuloksena oli kirjoittajan ensimmäinen kokonaan itse luotu peliympäristö. Peliprojekti onnistui hyvin, ja peliin saatiin luotua kaunis ja realistinen ympäristö.